Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
HasseGBG

Fråga till alla GPS-användare

Rekommendera Poster

Hur ofta tränar du på att navigera enbart efter papperskort för att hålla den vanan i trim?
...eller känns det överdrivet att träna på det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer att jag mäter upp en rutt på kortet när jag inte orkar starta upp datorn.

Det känns litegrann som att cykla, grunderna sitter kvar; mät distanser mot kanten till höger eller vänster, lägg transportören med spetsen neråt när du ska ta ut kursen.

Själva kartbilden med alla symboler är ju densamma. Ett öga att kompassen visar ungefär samma bäring som plottern är inte fel. Och utkiken att kolla att omgivningen stämmer med vad jag ser på plottern kommer man inte ifrån. Då går det som på bilden. :-)

post-15159-1394234717,6021_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder gps´ en mest för att mäta fart, avstånd, lägga rutter och girsignaler. Navigerar gör jag enl papperskort. Jag ser gps som ett hjälpmedel och inte som en ersättning av vanliga sjökort och kompass.

//Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid pappret framme och följer ofta med på det,elektroniken kan ju lägga av och då kan det vara bra att veta var man är.

MVH Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde säga det också. papperskorten är alltid framme. Men kanske inte alltid på exakt rätt sida...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid pappaers kortet framme och går efter det, gpsen är ett stöd och komplement som jag slår ett öga på ibland. Lägger rutter på gpsen som hjälp vid längre turer. På vissa ställen finns det mer info på gpsen när man zoomar in, har hittat på kablar strax utan för en populär ankings vik som inte är markerade i kortet. Dock skyltat vid stranden om än dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kartplottern är alltid på. Papperskorten är ett stöd och komplement som jag slår ett öga på ibland.

Tyvärr är papperskorten och dom elektroniska sjökorten ofta baserade på gamla sjömätningar. Det gäller att hålla goda marginaler, jämföra sin position med verkligheten och använda det lilla förnuft man har.

/Marcus

bating.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollar papperskortet, kollar kompassen och sedan

stämmer av med GPSén.

Då jag har en snipa som gör max 8,5 knop så har jag tiden att

kolla sjökortet som en underhållande lek på väg mot målet smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även fast jag använder GPS:en så vet jag var jag är. Och Sjökorten på plottern ser ju likadana ut som papperskorten. Så efter nästa 30 år med båt utan GPS så förstår jag inte riktigt vad man ska träna på. Jag har visserligen papperskort i båten men jag tar sällan fram dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder alltid papperskort, vid navigering, känns liksom säkrare. Brukar dock försöka matcha min döda räkning mot gps; så jag brukar lägga in pos, enligt migsjälv (konstant hålla koll med hjälp av logg och kompass och därefter jämförande lägga in gps positionen... Kan skilja rätt bra i bland och det lustiga är att det inte alltid är jag som har fel....

Jag måste säga själv att jag ibland övernavigerar för min fritidsbåt, men det är kul att hålla kompetensen uppe. Är ju skolad från flottan så där har man en liten annan syn på elektronik.

Mvh Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alltid papperskortet framme och följer med i det. GPS:en är alldeles nyinköpt och mest en kul grej än så länge. Skall lära mig den mer ingående men kommer inte sluta med pappret för det. Det värsta är ju formatet på våra sjökort. Ser fram emot 2008 då ett nytt båtsportkort för Vänern är på G i ett mycket behändigare format. Mutidens båtar har ju ingen plats för att navigera på. Inte en slät yta så långt ögat når... 11.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...