Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
d88-jwn

Avstörning av kylskåp

Rekommendera Poster

Vårt kylskåp stör vår VHF.. Jag har installerat ett filter på 12v till kylskåpet (spole plus kond ihopgjutet). Men men, jag tror ljudet minskade men det finns kvar smiley-yell.gif\

Finns det någon annan här med erfarenhet? Ljudstyrkan på brummet går inte upp och ner med volymen för övrigt.

Jag tänkte lägga på ett avstörningsfilter till radions matning också. I övrigt kan jag bara komma på att sätta metall runt kompressorn eller köpa nytt kylskåp fast de alternativen är inte spec roliga! smiley-undecided.gif\

Må gott alla, hoppas någon gjort ngt liknande

hej/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avstörnings skyddet brukar göra bäst resultat på radions matning, hjälper inte det blir det nog att köra kylen på ett eget batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm, jag kommer att prova att sätta ett filter där (också) ikväll - hoppas det hjälper.. Jag rapporterar för andras nytta :)
Tack för ditt inlägg - hoppas du inte har rätt med sep batteri :)

hej/Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

har du lagt en gemensam jord och ev en gemensam plus innan säkringsdosan som sen troligen delar upp allt till olika håll med säkringar. Gör så här isåfall koppla bort radion från detta systemet och dra den direkt till batteriet.

Förklaring: de spänningsfallet som bildas i kablarna gör också störspänningar kan ge mer oren spänning ju längre från batteriet du är. renast spänning kurva har du direkt på batteriet,  säkra upp radion helt separat och se till att inget annat jordar i radion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips. Tack så mycket! Jag störde av radion med hjälp av en ferritkärna på matningen enbart men det gjorde ingen skillnad. Jag ska testa med att köra någondera på eget batteri (för test bara) och kolla också. Tänker att det kanske kommer genom luften pga gamla motorer i kylskåpet om kolet blixtrar o så..
Nåväl, nu ska jag ut i några veckor så vi får stå ut så länge :)

hej/Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lösning (-en) var att dra en egen kabel till batterierna från VHFen. Avstörningarna får väl sitta kvar ändå, nu när de ändå sitter där :)

Tack för tips

hej/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...