Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
fluffe

Vilken båt och båtmotor skall jag välja?

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har funderingar på att införskaffa båt. Har titta bla på HR 510, Ryds 485, Yamarin 5210. Tror att jag helst vill ha centerkonsol då det passar bra för fiske. Båten kommer användas till dagsutflykter med familjen, fiske o kanske skidor och wakeboard. Nu till mina frågor:

 

Vilken motortyp skall jag välja, 2 lr 4-takt? (mina tankar går till 70-90 hk vanlig tvåtaktare mestadels pga priset , kanske 60hk på rydsen)

 

Kommer det att bli några förbud mot tvåtaktare i de större sjöarna?

 

HR 510 finns i paketpris med 60-70hk 2 lr 4-takt är det för lite motor till den båten, med tanke på mina ändamål? (Kommer att vara 4 vuxna ett par kids i båten ibland)

 

Har ni några andra båt lr motortips mottages dessa tacksamt då jag har en sjukt stor beslutsångest...Så fler val gör det nog lättaresmiley-cool.gif\

 

Jag har sökt i forumet men inte blivit klokare för det så nu hoppas jag på ersmiley-cool.gif\

 

Ha det skönt på sjön!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som regel skulle jag påstå att 4-takt är bättre än tvåtakt heltenkelt för att en fyrtaktare drar mindre bränsle, är miljövänligare och är en betydligt mer råstark motor eftersom de ofta i samma effektklass har större cylindervolym än tvåtaktarna.
 
För fiske är fyrtaktaren ett måste(!) då tvåtaktaren sotar igen på låga varv; dessutom är fyrtaktaren mycket tystare och behagligare motor att åka med.
 
Min åsikt är att fyrtaktare är framtiden och tvåtakt är historia.
 
Vad det gäller motor val på måt så måste naturligt vis plånboken få bestämma men om utrymme ges skulle jag rekomendera så stor motor som möjligt eftersom båtar alltid jobbar i uppförsbacke betyder det lägre varvtal vid samma hastighet och alltså en välbehövlig kraftreserv för hård sjö eller för att dra upp skidor.
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Yamarin 5210 (5200, 52CC) med t ex Yamaha F80 4-takt är ett fint ekipage. Svårt att tro att du inte skulle bli nöjd med en sån. Yamarin är kända för att göra skrov med trygga och fina sjöegenskaper och har fin finish på plastarbetena. Har själv en Yamarin, en 5820/58BR med Yamaha F115 4-takt. Kolla på Yamarins hemsida och Yamaha Scandinavias hemsida, http://www.yamarin.com resp http://www.yamaha-motor.se

 

En annan båt som jag nog skulle spana in lite närmare är Ryds 568 GT. Med 80-115 hk 4-takt (t ex Mercury 80, 100 el 115 EFI) eller direkinsprutad 2-takt (t ex Mercury Optimax 90 el 115 hk). Den har en bred och fin mitt-sidoconsole, se bilden ovan till höger.

Kolla på Ryds hemsida http://www.ryds.se

 

En annan liten fräck aluminiumbåt med centerconsol är Anytec 522 SP.

http://www.anytec.se/

(finns en video där du kan kolla på)

 

Askeladden 525 Excel är också en fin båt med 90-115 hk.

http://www.askeladden.no

 

Skall du köpa sprillans nytt kanske Ryds blir billigast?

 

Skall du ut på t ex Vänern så är en lite större båt som t ex Ryds 568 GT en fördel. Det brukar vara en del vågor där så en större båt är att föredra. Håller själv till i Vänern.

 

Skall du fiska och köra mycket på tomgång så välj en 4-takt eller 2-takt med direktinsprutning. En vanlig 2-takt med förgasare funkar inte lika bra i längden för sånt.

 

Nåt förbud mot att använda 2-taktare i de större sjöarna (typ Vänern, Vättern) tror jag inte du behöver oroa dig för.

 

/Bo

post-1495-1394234717,2604_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-takt...om en ser till driftsäkerheten/servicevänligheten...4 takt om en tycker om låga ljudet goda bränselekonomi etc...jag kör båt 3-10 timmar varje dag..(Fiskodlare) och föredrar helt klart 2-taktare där...privat kör jag för mig en självklarhet 4-takt...ang.båtar  jag själv en silver hawk som jag  är mycket nöjd med..fast av dom du nämde så tycker jag bäst om Yamarin..Fast..det är enbart en smaksak...som allt här i livet..Volvo eller Saab?..mor eller dotter?:-D.....En sak man kan göra...notera...som jag har gjort..varit rundt i halva världen och kollat på fiskodlingar..eller andra..som brukar båtmotorer prof.  så är det nästan alltid en Yamaha på akterstammen...värdt att Notera.....Jonny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Ska du åka inomskärs och ha en barnvänlig, underhållsfri och gungningsfri båt som ändå klarar av både vattenskidor, fiske och övernattningar så ligger det ute en lika dan som min på blocket till helrättpris dock med på tok för liten motor men 4 taktarn som ingår är ju lättsåld.  obs 2 st ligger på blocket just nu men det är den billigaste jag syftar på. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Inte riktigt den typ av båt jag tänkt mig...men annorlunda12.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

 

Det handlar bara om att vidga sin vyer lite, när jag handlade min ångrade sig ägaren och hör och häpna han lyckades hitta en lika dan och slog till direkt.  Den är inte bara ful som stryk utan har även en fantastisk historia med vapen klassning och Kaddaffi affär, den lämnar garanterat ingen oberörd. 14.gif\  men mitt tips är skaffa den båt du verkligen vill ha köp inget substitut bara för att du väntar ut rätt pris.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan verkligen rekomendera yamarin 5210. har iofs en yamarin 5200 men det är i stort sett samma båt. 5200 något äldre. har haft min sen i våras och är riktigt nöjd faktiskt , köpte den för fiske i första hand med den är även perfekt för vatten spoter åker mycket wakeboard .. 4-takt yamaha 80hp . går väldigt tyst o har varit drift säker. skulle tro att det är den ultimata motorn till den båten .

 

tack o hejj :)

post-18206-1394234743,4431_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 4t vs 2t

4-taktaren har sina fördelar när det handlar om att köra på låga varv, då den drar upp till 50% mindre än en 2-taktare i samma storleksklass.

På höga varv däremot, drar 2-taktaren 10-20% mindre bränsle än motsvarande 4-taktare.

4-taktaren drar ingen olja, eftersom att den går runt runt i motorn, vilket är ett plus bränsleekonomiskt.

2-taktaren som motor mår dock bättre än 4-taktaren då den får ny, fin och ren olja hela tiden. 

Det här med att 2-taktaren sotar igen vid låga varv, är lite beroende på vad man har för system. Ska din utombordare ha 1% oljeblandning i bränslet gäller detta vid toppvarv. Vid lägre varvtal skall motorn ha en lägre procentsats. Äldre system där man själv får blanda oljan i tanken ger motorn samma procentsats hela tiden, och till dig som var inne på detta, det är dessa typer av system du menar. Nyare 2-taktare, har oftast ett system där motorn själv tar hand om detta (Yamahas heter Autolube). Här får motorn rätt oljeblandning vid varje givet varvtal. Det finns också system i motorn som utför samma enkla mix av oljeblandning som du gjorde förr i tiden direkt i tanken så motorn får samma procent olja hela tiden. 

Vilket ska jag välja?

Fiskare : 4t        Pendlare eller till transpporter : 2t        Vattenskidåkn : 2t

Lycka till / Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...