ClaesWedin 0 Postad 13 Juli , 2006 För 5-6 år sedan monterade jag en 56W solpanel på vridbar stång. När jag då riktade den mot solen en vacker sommardag brukade jag få närmare 4 A laddning vid halvfullt batteri...Nu testade jag igen och till min förvåning fick jag max 2,6 A, trots att jag kollat kontakter och anslutningar.Åldras solcellerna?? PS!Jag kommer nu på att jag inte kollat anslutningen i dosan på själva panelen...det kanske är där problemet har uppstått... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vigg 0 Postad 20 Juli , 2006 Hej Det finns två typer av solceller, En tunnfilmscell och en kristallin cell. Tunnfilmen åldras ganska snabbt ( ca 15 år )medan den kristallina inte påverkas nämnvärt av ålder, du ser skillnad på dem genom att den kristallina cellen är uppbyggd av ett antal plattor och år mer blåskimmrande, tunnfilm är enhetligt brunaktig. Så har du en tunnfilmscell så kan strömmen gå ner och du kan inget göra. En kristallin cell ger mindre ström bara om någon av de tunna folieremor som utgör förbindelsen mellan plattorna har skadats. Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser