Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Kristian_Ha

Handdator med GPS

Rekommendera Poster

Hej,

Funderar på att skaffa en handdator med GPS för att ha den med i båten samt i bilen.

Men vilken ska man välja och vad ska man tänka på?

Har funderat lite på en Yakumo Delta X5 BT.

Har även kollat lite på MiTAC MIO 168, Acer PDA n35 with GPS, Fujitsu Siemens POCKET LOOX N520.
/Kristian 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kristian,
Själv har jag en Fujitsu Siemens Loox 420 tillsammans med en extern Blåtands-GPS (eBontek), som funkar bra för det mesta. Har strulat lite med att få PDA:an att koppla upp sig, men när det väl funkar så är det smidigt.  Fördelen med en lös GPS-dongle är att den kan ligga på ett torrt ställe där den alltid har kontakt med sateliterna. PDA:an har jag i en AquaPac och är bara att starta när man vill kolla läget. Har men inbyggd GPS får man en extra delay tid då GPS:en skall söka rätt på sateliterna.
//Martin 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag använder Hp ipaq HX2410 med inbyggt Wlan samt Blåtand.

Fugawi till sjöss samt Tomtom 5 till bilen.

Funkar som en dröm. Det finns bara ett märke när det gäller Pocket Pc och det är HP.

Vissa andra märken är inte kompatibla med alla program.

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder Hp 2200 med Bluetoth, valde den mest för att det är en väl använd modell och det finns mycket prylar till den.

HP:s support är dessutom riktigt bra de få gånger jag har strulat til det.

Har använt den i tre år nu och den gå som en klocka.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !!

Drar en pocket pc mycket ström när man

kör den med en blåtands gps?

Eller har gps egna batterier?

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Jag använder en aktiv hållare i båten, Vilket innebär att den alltid är fulladdad. Väl värt sin 6 hundring.

Här e en länk till en sida med bra hållare

http://www.brodit.se/

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drad det mycket från båtbatteriet?

Måste man ha dubbla 12volt batt i båten?

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en Navman pin 580,den har jag ibilen och fungerar bra jag har ej haft den i båten men det går att köpa ett sjökort till den...

Det är också en vettig handdator..

Oliver

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Garmin Ique 3200 som jag tänkte använda till båten. Haft den i bilen med bra resultat tidigare.

Dock sket sig sig brett när den skulle i båten. Såg absolut inget på displayen pga solljuset.

Slutade med att jag köpte mig en Garmin Gpsmap 276C istället. Bästa köp jag gjort.

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet om det finns någon smartphone (eller vad det nu kallas) med ingång för extern antenn? Alltså en handdator som är telefon samtidigt, som en HP 6515.

Jag vill kunna använda den som telefon, handdator och som backup för navigering (med en bluetooth GPS) om datorn på båten ballar ur.

Varför extern antenn? Jo, för att jag har jäkligt kass mottagning hemma, jag behöver en extern antenn. Och när man har telefonen i båten så vill man nog helst ha en extern antenn så man har mottagning i största möjliga mån. Ett kombinerat 12V laddningsställ/antennkontakt till extern antenn man sätter i masten vore ju perfekt, alltid fulladdat och alltid mottagning.

Jag har inte hittat en enda handdator/telefon med en extern antenn för telefonin. Ganska otroligt.

Till de som oroar sig för strömförbrukningen säger jag bara: Ingenting att oroa sig för.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min GPS antenn har egna batterier (TomTom antenn) men den drar rejält ur batterierna. Klarar väl att använda den sådär till efter lunch (du märker precisionen i svaret...).

Handdatorn klarar sig betydligt längre och jag tror inte att den är någon stor båt-batterislukare. Har min sittandes i bilen i vanliga fall och det händer att den sitter där under en helg och laddar med dator och Gps påslagna så det är nog inga problem.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också funderat på Yakumo Delta X5 BT men har inte hittat nästan något om den navigatorn utom på Solteks hemsida.

Är det någon som vet om den är något att satsa på?

/Harald

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...