aramix 0 Postad 13 Juli , 2006 Hejsan! Jag har fått ärva en motorbåt en terhi 450 tror jag att det är och på den sitter en tohatsu 30 hk (80-talare). Den går bra och motorn är väldigt fin för att vara så gammal. Hur ska jag hålla den fräsch? Gärna tips och ideer på årlig service och vad man ska tänka på när man spolar av och gör rent den. Alla tips uppskattas! //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 13 Juli , 2006 Tänk på att när båten är i sjön, tilta inte upp motorn. Alla rekomenderar att tilta upp motorn men om du inte gör det spar du impellern. Byt anoden ofta och se till att god elektrisk kontakt råder mellan rig och anod så sparar du riggen och växelhus i alla fall. Tänk på att smörja alla rörliga delar med vattenfast fett minst varje år, Inkl. propelleraxeln (ta bort propeller och smörj varje år annars ärgar den fast). När motorn är på land kör igenom kylsystemet först med sötvatten och därefter med vanligt vatten blandat med 50% glykol. Glykolet hjälper till att håla gummit i impellern fräscht över vintern så du slipper byta. Övrigt så bör motorn varje år vinterkonserveras med konserveringsolja i cylindrarna.Gör på följande sätt.Med motorn gåendes på land med spolmuff, på tomgång. Spreja konserveringsolja i förgasarna tills motorn stannar eller går ner ordentligt i varvtal. Låt inte motorn öka i varvtal utan choka ihjäl den eller stoppa den. Där efter tar du bort stiften, blåser i konserveringsolja i cylindrarna och återmonterar stiften. När motorn skall återstartas skall nya stift monteras samt startgas användas för att snabbt lösa upp kletet i förgasarna. När motorn startat (glöm inte spolmuffen) låt motorn gå på bensin ett par minuter; därefter är den färdig för sjösättning (maskinellt sett) Varje år; förslagsvis på hösten, skall växelhusolja bytas. Det gör du genom de två oljepluggar som finns på växelhuset. Lossa båda och samla upp och kassera den gammla oljan. Om den är vit är det fara, det innebär att det är vatten i oljan och växelhuset bör få nya packboxar och packningar.Ny olja trycks i från den undre pluggen tills det rinner över i den övre. Däreter tillsluts den övre pluggen och fyllmunstycket tas bort. Därefter återmonteras den undre pluggen. Tillse alltid att nya packningar används.Elsystem bör få en dusch av CRC 2-26 vid varje konservering. CRC 2-26 är som 5-56 fast konstruerad för marina förhållanden, för att tränga undan vatten och skapa god elektrisk förbindelse i marin elektronik som kan vara överspolad. Reglage och ratt bör ochså smörjas upp årligen. Då bibehåller du funktion länge. Använd saltvattenbeständigt fett. Lika så finns där alltid smörjnipplar på riggen. Dessa skall också fyllas med fett årligen; konsultera handboken om typ av fett (eller en verkstad). Gennerellt bör SKF-s saltvattenbeständiga duga. Har du fler frågor ställer jag gärna upp och svarar!Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aramix 0 Postad 14 Juli , 2006 Hej Magnus! Tusen tack för alla tips. Problemet är bara att jag vet inte var allt sitter. Har börjat googla för att hitta lite info om motorn. Sen en fråga till dem här reservdelarna som du nämner (anoder,packningar, etc) är det sånt som är generella för båtmotorer eller märkesspecifikt? Tack på förhand //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 14 Juli , 2006 Anoden är i högsta grad märkesspecifik, packningarna bör man kunna hitta likvärdiga andra, men å andra sidan är de inte dyra orginal heller. Anoden konstar runt 100:- och packningarna runt 30-40:- Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 14 Juli , 2006 Det var jä---ar i mig den längsta avhandlingen jag har sett på länge... Kan vi nu bara få MG att samla alla såna här tips i faktabank så blir det här riktigt bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser