Gäst RobertLind Postad 13 Juli , 2006 liten sommarfundering. finns någon exakt definition på vad som är en brygga resp. kaj? vad är den avgörande skillnaden? vad anser ni avgör om det är en brygga eller kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 13 Juli , 2006 Wikipedia säger: Brygga, anläggning vid en strand. En brygga är en öppen konstruktion på pelare, till skillnad från en pir, som är massiv. Kaj, 1. Plant strandutrymme anpassat för att fartyg ska kunna angöra. 2. Plant utrymme med lämplig höjd över väg som lastbilskaj eller järnväg som järnvägskaj för lastning och lossning. 3. Mansnamn med danskt ursprung, se Kaj (namn) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind Postad 13 Juli , 2006 det var inte lätt, anläggning vid strand eller plant strandutrymme. vad avgör om du kallar något vid en strand för brygga eller kaj? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 13 Juli , 2006 Ja, den är inte helt lätt... Personligen skulle jag kalla en konstruktion som ligger på land och är i sten eller betong för kaj, medan en en konstruktion som flyter eller står på stolpar för en brygga. Om det är riktigt vete f-n. Om det rör sig om ett bygglov skulle jag ringa och fråga kommunen som beviljar bygglovet hur de definierar brygga/kaj. Sedan finns det ju pirar också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind Postad 13 Juli , 2006 det är precis så jag ser det, anledningen till funderingen är att, i alla fall där jag bor, hör man ofta kaj och brygga användas synonymt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 13 Juli , 2006 Aha! Då har de fel, tycker jag vi bestämmer från och med nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind Postad 13 Juli , 2006 ja, sveriges största båtforum (19395 medlemmar) har bestämt det även om nu inte riktigt alla har sagt vad dom tycker. den som tiger, han samtycker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ekelunden 0 Postad 13 Juli , 2006 Hmm, angöra! Wikipedia har inte helt rätt, det heter lägga till eller förtöja. - Angöra/ing betyder att man med pejling eller dylik navigationsmetod bestämmer sitt fartygs position när man närmar sig land. Mvh /Lasse Edit: Hittade detta hos just Wikipedia: Klicka här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind Postad 13 Juli , 2006 frågan är då, när lägger man till vid en kaj och när lägger man till vid en brygga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ekelunden 0 Postad 13 Juli , 2006 Hej igen! Min egen definition på kaj resp. brygga: Kaj, oftast för yrkesmässig lossning, lastning och förtöjning. Brygga, oftast av mer privat karaktär där man släpper på/av samt förtöjer. I min värld är också bryggor av det klenare slaget, inga större fartyg förtöjer vid dessa... *Tjipp* /Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maringarderoben Postad 13 Juli , 2006 Ett Wiki-lexikon skrivs och redigeras oftast av vanliga människor, ungefär som såna här forum. Det kan därför vara lite vanskligt att blint lita på dessa uppslagsverk, likaväl som det finns felaktigheter i inläggen här på MG finns det felaktigheter i Wiki-uppslagsverken! Kollar man på frågan om kaj ser det ut som om Susning.nu har en mer korrekt text. Rövarn Klippt från Susning.nu: -------------------------------------------------- En kaj (även skeppsbro) är ett byggnadsverk uppfört längs med eller ut i en hamnbassäng avsedd att vara tilläggsplats för fartyg och båtar. Överfört är lastkaj? en anordning (en upphöjd betongplattform) för lastning och lossning av varor från lastbil vid industri eller butik. Brygga, tilläggningsstruktur och gångväg på grunt vatten, vanligen gjord av trä, flytande eller stående på pålar. Se även kaj, hamn. Dans på bryggor förekommer i någon utsträckning. Det är dans på Brännö brygga. Att angöra är att bestämma sin position med hjälp av ett känt landmärke, en angöringsfyr eller dylikt när man närmar sig land. (Vid en brygga lägger man till, hamnen anlöper man eller går till). Se även: Att angöra en brygga (som alltså avsiktligt använder ordet på ett felaktigt sätt i filmtiteln; den handlar ju inte precis om några seglingsexperter) Jag trodde att angöra betydde ungefär att komma fram till (en kust). Gotlandsfärjan angör först Gotlands kust, anlöper sedan Visby hamn och lägger sedan till vid Gotlandsbolagets brygga. Är det alltså fel? -- Christer Romson, 1 september 2003 Korrekt betydelse=från öppna sjön närma sig land och därigenom bestämma fartygets plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 13 Juli , 2006 Användermanordet förtöja såslippermanmissförstånd! Anlöp är f.ö. den affärsmässiga delen när ett fartyg når hamn. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind Postad 13 Juli , 2006 ok nu är allt klart för mig. ett byggnadsverk uppfört ut i en hamnbassäng utförd av trä stående på pålar eller flytande avsett att vara en tilläggsplats för båtar är en...ähumm..kajbrygga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maringarderoben Postad 13 Juli , 2006 Eeh, ja... Då kanske de inte har helt fel ändå, de som Du hört blanda begreppen...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 13 Juli , 2006 Jo, de har fel. Jag har ju bestämt det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maringarderoben Postad 13 Juli , 2006 Ja just det, tänkte inte på det! Jag inrättar mig i ledet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind Postad 13 Juli , 2006 bra, nu är vi tre av 19395 som tycker lika. demokrati tycker Lukasjenko även om han inte har en susning.nu om vad en brygga är. ps vem fan gav mig mitt VHF anrop, jag har ju en träbåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Juli , 2006 Skylt på lotsbryggan i Sanna, Brämön, uppsatt av statens fastighetsverk. Tänk vad ett par komiker (Hasse & Tage) kan åstadkomma med svenska spraket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind Postad 14 Juli , 2006 det verkar inte vara någon risk med angörning eller tillträde, det är ju bara överträdelse som beivras. förtöjning borde väl också gå bra. är du riktigt säker på att det är en brygga och inte en kaj? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind Postad 14 Juli , 2006 frågade för säkerhets skull de som borde veta, sjöfartsverket. Fick följande svar: Hej,Kaj är synonymt med: brygga,förtöjningsplats, tilläggsplats, hamnplats osv.Tyvärr har jag ingen annan förklaring.Trevlig sommar Ulf Lejdebrink SJÖFARTSINSPEKTIONEN Fartygstrafikenheten 601 78 Norrköping Tel: 011-19 10 77 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_T 0 Postad 14 Juli , 2006 Kaj kan också angöra brygga... Vår gamla båt hette Kaj så det kunde leda till en del missförstånd. Döpt efter sambons morbror som heter Kaj-Ove men det blev för långt... Trevlig sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 16 Juli , 2006 ! Solsting eller för lite båtåka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maringarderoben Postad 20 Juli , 2006 Åtusan, jag trodde Du hade en trabat!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser