Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Pillas

Pressentation av (Bryggseglarn) Pillas

Rekommendera Poster

Hej Alla Glada Marieholm Catalina M22 ägare!

Tänkte jag kort skulle pressentera mig och min båt.

Båten är en Marieholm Catalina M22 årsm 1973. Moroten är en nyrenoverad B20 m dubbla förgasare, sötvattenkylare mm. Drevet är ett VP250 m drevlift.

För övrigt har båten spoltoa i gaderob, diskho, pentry, värmare, laddningsdator som sköter om båtens 3 batterier, trimplan, ekolod mm. Båten är även försedd med ett så kallat doghause. Förre ägaren -1996 lät Marieholmfabriken gjuta ett tak över halva sittbrunnen i plast med två utkik i taket. Fördelen med detta är att det inte går åt så mycket kapell till båten. (Skall ta några foton på doghause så ni får se hur det ser ut)

Själv kommer jag från Sandviken, Gästrikland. Cirka 2 mil västerut från fiskestaden Gävle mot Falun. Min hemmahamn heter Trebo och är beläget vid Storsjön (ej Jämtland) Klubben heter Sandvikens Segel Sällskap och har cirka 3500 båtar.

Storsjön är unik med tanke på att den har lika många öar som det går dagar på året (365) Så det är precis som att åka båt i Stockholms Skärgård.

Det var lite om mig och min Catalina!

Ha det gött alla i sommarvärmen!

MVH / Pillas

post-20478-1394234717,0116_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Vad har hänt med din bat pa bilden? Är det nyss eller har du renoverat sedan dess etc etc?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjabba!

Denna båt var en Ockelbo HT19 årsmodell 1973.

Två dagar före midsommar -96 så blev det ett sjuhelvetes blåsväder på Storsjön i Sandviken. Det resulterade i att efterson båten är tvärt avhuggen i bak och med vågor som slog in från akterut så kom vågorna ända upp till kapellet.

Det resulterade i att när vattnet sedan rann av båten rann en hel del ner i friskluftsuttaget för motor.

Efter några timmar så blev det så mycket vatten att den helt rätt och slätt sjönk ner till botten! Stön! Hade ej någon nivåreglering till sjövattenpumpen som jag ångrade bittert.

Efter det att försäkringsbolaget bärgat båten skulle det bli för dyrt att återställa den i det skick jag gjort båten så dom löste in den istället varpå jag köpte min Marieholm Catalina M22.

Jag försökte få ta tillbaka båten samt pengar men dom skulle ha för mycket för den trots skadan som skett. (35.000:-) Den stod länge på en marina i Gävle och till hösten sålde bolaget den för 12.000:- till en annan person.

Komplett med konserverad motor, startmotor och generator. Han gjorde en bra affär med tanke på att jag hade renoverat och lackat hela båtfan!

Men jag gjorde dock en bra affär för jag fick ut en bra slant för den ändå. Jag gjorde ca 35.000:- mer för den äv vad jag köpt den för!

Nu vet du lite vad som hänt med båten på bilden!

Ha en skön fortsatt sommar alla glada Bryggseglare

Pillas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...