Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
fiskarbaver

motor död

Rekommendera Poster


Motorn är som död. Den ger ingen tändning och går inte igång.
Vad gör man så att den går igång ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att ange vilken motor det är; anars är det svårt.
 
Om du inte har gnista; felsök då tändsystemet. Felet kan sitta i någon av dessa komponenter (allmänt hållet)
 
*I tändstiften
*I Tändkablarna
*I fördelaren (Förekommande fall)
*I Tändspolen/spolarna
*I Tändmodulen/cdi-boxen/brytaren
*Jordad eller bruten krets tändspole?
*I tändningslåset
*I ev. nödstopp
*Startspärr?
*Dålig kräm i batteri
etc. etc.
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

citat från dina tidigare frågor : Jag har en traditionell roddbåt som är utombordare som jag vill bygga om till inombordare(styrd).

Vad behöver jag för grejer? Fins det nåt info hur man bygger om det?

 

Vad är det för del som sitter utanpå förgasaren, en liten plastdel? Den har spruckit och vad är den till för?

Tips:

Platsdelen ovanför förgasaren är nog fäst i ett snöre prova att dra i snöret sen får nog motorn liv. Funkar inte detta dra igen!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

plastdelen sitter fastskruvad på förgasarens högra sida med en liten metalpinne som är fast på den och och en liten metaluggla med en fjäder på som också sitter på förgasaren.
Vad är det för del. Har det någon betydelse om för motorn om den är fast där eller inte? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har motorn något namn, menar nu inte Bettan eller Motorjävlen utan fabriksnamn.  Plastbiten kan ju vara allt från chokespjäll till att någon hängt dit en nyckel ring bara för skoja till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiskarbaver!
Med all respekt för din integritet osv. får jag, när jag när jag går in i den sjöbod lite taskiga vibrationer och frågan uppkommer är du seriös vad beträffar dina inlägg eller behagar du skämta med oss båtdårar? Med anledning av mina tvivel, kommer jag inte att besvara eller på annat sätt kommentera dina frågor/inlägg innan du visat att du är seriös. En sådan början är att lägga in din båt./mvh/Nitro   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är seriös men det är så att jag inte har haft råd till någon superqualitetsupplösningskamera ännu.
Tacksam för svar på tidigare inlägg ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta en seriös sida eller bara ett skämt?
Jag uppskattar och förväntar mig informationmsrikta svar på mina frågor!
Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du fishy beavern du har väl bara tankat fel igen

 

 

Skrivet: 01 juli 2006 | 23:01

 

Jag har tankat fel bränsle (diesel) i en 10 hk johnson bensinmotor.

Nu har jag tömt tanken på diesel och fyllt på 95a men motorn ger inget tecken på att gå igång.

Måste jag rengöra något? Vad behöver jag göra nu?

 

Tacksam för svar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, detta är en mycket seriös sida även om det är högt i tak i bland men Du måste förstå att Du har gett oss väldigt lite förutsättningar för att någon skall överhuvudtaget bry sig om att svara.

 

Börja om från början nu:

 

Vad är det för motor ?

Inom/utom, bensin/diesel, märke, ålder, fyrtakt, två takt

Vad ha Du provat ??

Bytt soppa, bytt stift

osv osv

Det är inte frågan om några superupplösta fotografier utan bara infomation så vi kan hjälpa dig.

 

Läs igenom denna tråd först :http://www.maringuiden.se/forum/;thread=107616

så skall vi nog hjälpa dig allt vad vi kan, det lovar jag och det fina är att jag törs lova det fast Du får inga svar från mig för jag är en sopa på motorer men det finns pallvis med kunskap så det löser sig.

 

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Allright det är en Johnsson 9.9 hk, 1992a, två taktare.


Jag har bytt tändstift.
Jag har kört med diesel en gång.
Vad är den plastdelen som sitter på högra sida på förgasaren?, den har lossnat och brytit i två delar.
Motorn har gått klockrent tills att jag körde med diesel då den inte går att få igång längre.
Tackar för svar./fiskarbaver 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

du har helt klart dödat den! Låt den nu vila i frid.

 

att du valde att prova diesel kan jag ju förstå med tanke på tidigare trådar men jag är ändå lite nyfiken på hur länge den lyckades ryka och gå innan den dog.  Nästa dumma nyfikna och onödiga fråga är vilken oljeblandning blandade du ut dieslen med, spelar egentligen ingen roll eftersom diesel löser bort oljan från cylinderväggarna och lyckades du nu köra en stund kan du säker gissa vad som hänt.

 

Om inte annat så kan du ju dränera förgasaren på diesel, öpnna sen soppa dunken ta en rejäl klunk smakar det skit är det bensin, är du osäker så tänd en cigg, bra tips att tänka på nästa gång du är ute och snor drivmedel. Se sen till att bensin fyller upp förgasaren och häll även en slurk i tändstifthålen, jovisst du kan ta en slurk till passa på att bättra på andedräckten, sen letar du upp den där plastbiten med snöret och dra funkar nu skrotet så håll dig till forumets regler hädan efter. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en död motor också men här törs man inte ställa dumma frågor. får söka vidare.

 

melwin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det törs du nog men klicka på denna tråds författare och sen på de övriga trådarna så ser du att dumt svar var befogat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sån där skit kan du skriva i någon annan tråd.
Jag behöver fortfarande information inte folks roliga fantasier.
Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Med dina trådar ser det ju som du driver med oss andra så det var befogat.  

 

 

Läser du mellan raderna så har du nog en del tips, testa dessa och hoppas istället på att du inte kört helt skrot på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maringarderoben

För att övertyga tvivlarna:

Fixa fram en bild på den trasiga plastdelen och lägg in här. Även om du själv inte har någon superqualitetsupplösningskamera så finns det väl någon i din bekantskapskrets som har en digitalkamera, eller en någorlunda modern mobiltelefon med kamera i!

 

Inom en timma har du ett svar på vad det är för plastbit!

 

VRO på dig

Rövarn

21.gif\ 

 

 

Ja Melwin, just du bör nog söka vidare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu följt ett råd som jag fick som var att hälla i lite bensin i cylindrarna.
Soppan flyter bort hur mycket jag än pumpar i.
What is this? Och inte går den igång.
Jag vill nu hat ett råd att motorn går igång för det här enkla mistaget av fel bränsle.
Vore bra tack tack.punkt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, inte vet jag men jag skall hjälpa dig att hålla tråden aktuell nu när vi har fått diverse uppgifter.

Jag tror inte att Du skall hälla mer bensin i cylindrarna utan vänta en stund så någon av motorfantasterna här får uttala sig när solen har gått i moln.

 

//Calle

 

ps. Kom igen nu Ni motorkunniga.Vi får visa att MG har kunskap.ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


en lite slurk var nu inte dl vis! dränerat förgasaren på diesel??

soppa där med?   

 

plastgrejen kan gissningvis vara till choken eller gasreglaget lika illa vilket som eftersom du behöver båda.

 

du kan ju alltid kolla vad som inte funkar. 

 

om du läst tidigare trådar på forumet så vet du att vätskor flyter på varandra tex flyter diesel på vatten, bensin flyter också på vatten,

 

Med diesel och bensin har jag inte behövt bry mig om men gissningsvis är dieselen tyngre och fungerar som vatten i din förgasare dvs ligger i botten i flotörhuset och ställer till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinmotorer mår inte bra av disel. Dels kan motorn skära och dels så är risken väldigt väldigt stor att den spikar (tänder för tidigt) så att kolvar m.m. går sönder.

 

Om du nu kört motorn när det var diesel i tanken så skulle jag rekomendera dig att ta ett kompprov innan du fortsätter att skruva.

 

Sedan bör du ta isär förgasaren, rengöra ordenligt, rengör tanken ordenligt samt alla bensinslangar m.m,  kolla tändstiften, ser de bra ut? finns det en bra gnista? När du gjort detta så kan du tanka i ny soppa och försöka starta motorn igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


diesel spikar i en nästan kompressionslös 2 taktare??

 

men det kvittar beavern behöver alla tips han kan få om och om igen.

 

bäst är om han läser igenom alla svaren på alla trådar han startat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastbiten på bilden är gasspjällets synkrulle mot tändplattan och den måste du ha på plats och rätt injusterad annars kan du ALDRIG få igång motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar då vet jag vad delen är till för, jag fick igång motorn efter att jag rensat förgasaren./fiskarbaver.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Om inte annat så kan du ju dränera förgasaren på diesel, öpnna sen.......

 

det var ju bra att det hjälpte fast det fick påpekas några gånger.

 

5.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...