Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
WalterMaxi77

Motor not charging batteries, help!

Rekommendera Poster

Hej, I am an owner of a Maxi 77 inombordare.

The motor is not charging the batteries (start & bruk) yet it has done so for the last 3 seasons. The motor starts and runs great.

Installed another generator, cleaned up and even renewed most of the electrical connections, but the problem continues.

The batterie light by the keys doesnt light up (also changed those).

What am I missing ? What can I try ?

You can answer in swedish (my swedish spelling is whats bad)

Walter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog ge oss lite mer detaljer. Motor, generator ev. skiljerelä och annat av betydelse för att få bra svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det klart.

Motorn är en Volvo Penta MD5A.

Skiljerelä ? Två år sedan instalerade vi en ny system för att separera batteri, så att ljus skulle inte drar på start batteri, där finns det ett relä mellan batteri. det har fungerat bra. Är det vad du menar?

Igår fortsatt jag med att skarva el sladdar och deras kopplingar och märkte att några är väldigt mörk inne, nästan hlt svart, har börjat bytta helt men hade inte alla färgar med för att bytta alla.

kan detta vara en orsak till ladning problem ? Motor Startar endå bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. OK, så motorn startar. -> Då är kablarna från batteri till startmotor OK.

2. Batterierna får inte laddning -> Kabelavbrott mellan generator, laddningsregulator och batteri

eller trasig generator, generatorkol likriktardioder

eller trasig laddningsregulator.

3. Laddningslampan lyser inte när du slår på tändningen. Det ska den göra tills generatorn börjar ladda. -> Det verkar vara kabelavbrott mellan laddningslampan och generatorn.

4. Du har bytt generator. -> Kan vara laddningsregulatorn. En burk som sitter mellan generator och batteriet.

5. Du har ett system för att separera de två batterierna. Men om motorn startar enligt pkt 1 så är startbatteriet inkopplat OK, så då borde åtminstone startbatteriet få laddning.

Summering: kolla det billigaste först: kablarna. Skruva loss anslutningar och borsta rent med stålborste. Kolla om någon kabel helt enkelt gått av.

Prova att byta laddningsregulator.

Sidoinfo:

Om du mäter spänningen direkt över batteriet med en voltmeter så ska du se två saker när du startar motorn:

1. spänningen sjunker kraftigt när startmotorn går. Den drar nästan som en kortslutning 50-100 Ampere så förväntat värde är under 10 Volt neråt 6 Volt

2. När motorn startart så stiger spänningen över 13 V. Typ 13.5 V uppåt 14V . Då laddar generatorn.

Jag gissar att du inte ser punkt 2. Spänningen går upp men stannar på 12 till 12.5V? -> Då kommer ingen laddning till batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillägg till 3.

Kolla om glödlampan är hel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ytterligare ett litet tillägg till 3.

fältmagentiseringen som krävs för att generatorn ska börja ladda byggs ofta upp med hjälp strömmen genom lampan. Har du avbrott i den ledningen p.g.a kabelfel/trasig lampa får generatorn ingen fältmagetisering och börjar inte att ladda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja, det är precis som du säger.

Punkt 2 händer inte, jag meter innan och sen när motor är på gång och även när jag varvar upp motor och ingen skilnad märks.

Jag har redan borstat allt och har t o m bytt koplingar, jag förstår inte var är felet.

Tänker bytta idag alla el sladdar som är mörk inne, är inte säkert att det är något med det att göra men det blir nytt kontakt då.

Jag ska kola regulatorn, är bara inte säkert hur den ser utt och om jag kan lätt bytta den.

Behöver igentligen någon som kommer och tittar.

Tack för snab svar

(please excuse my bad swedish spelling)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I checked the manual. (Downloaded from VolvoPenta.)

According to page 9 the rectifier is built into the generator, and the charging regulator is built onto the generator. Most likely you have already replaced the whole generator kit including the regulator.

So, alas, we cannot blame any separate charging regulator. :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

det ska ligga plus spänning fram till lampan från övriga systemet-tändlåset,  efter generatorn fältar och börjar ladda så blir det även plus från generator vilket gör att lampan slocknar 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...