Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
elfanomad

Byta Laddningsregulator...

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har en fundering på om min laddningsregulator till min gamla 15hk Volvo Penta MB10A.

Var så att jag körde nästan slut på mitt startbatteri. Vid last låg den nere på 11,7 V och utan last ca. 12,2 V (i princip tomt). Tänkte att jag skulle starta upp motorn och låta batteriet bli laddat men när jag mätte precis efter start mellan regulator - batteri så var det bara 13,7 V. Mätte därefter mellan generator - regulator och där visade det 14,2 - 14,5 V.

Borde inte regulatorn känna av att det behövs mer kräm till batteriet. Ligger man på 13,7 V så blir det väl nästan bara halv fullt eller?

Läste lite här inne & såg att det fanns diskutioner om det ska vara 13,8 V eller 14,2 V vid perfekt laddning. Tycker det är surt att ladda med bara 13,7 V då jag har driftbatteri i båten också.

Någon som har någon fundering? Kanske regulatorn är specad för 13,7 V hm..?

Mvh Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror troligen på hur många ampere generatorn kan lämna, är batteriet helt urladdat så blir ju ladd-strömmen hög och säj att generatorn lämnar max 25 amp, så kommer ju spänningen att vara lägre i början av laddningen för att efterhand stiga när strömmen sjunker.....

För att veta säkert att allt är ok är en tång-ampere-meter för likström bra att ha för att kolla strömmen och en voltmeter för spänningen...

Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha..Ok. Jag vet inte exakt hur en regulator fungerar men det låter ju inte helt fel det där.

Ska låna en tångamperemeter från jobbet & kika vad det genereras då jag kör m.m. Har multis i båten så den kan jag också kika på ibland. Enligt instruktionsboken så ska generatorn leverera 35 A.

Hur mycket ska ett full laddat batteri ligga på? Runt 13,8 va? Körde ca 3 timmar med båten då batteriet var lite urladdat men kom bara upp till 12,6 V typ...Kanske behöver köra massor innan det ska bli full laddat?

Mvh Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...