miniraser 10 Postad 12 Juli , 2006 Jag har en mercery 40hp-79 som dör efter bara ett par hundra meter men fram till dess går den fint. Vad kan det vara för fel? Tar tacksamt emot div info om motorn i övrigt. Tex. vad ska det sitta för tändstift vad är det för typ av tändning mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miniraser 10 Postad 12 Juli , 2006 Vill även veta vad det ska vara för komp. Kan felet vara något med kondensator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miniraser 10 Postad 12 Juli , 2006 Ingen som vet??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zeeta 0 Postad 12 Juli , 2006 Det är inte fel på bränslepumpen ? testat att låta någon pumpa på slangen samtidigt du kör ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miniraser 10 Postad 12 Juli , 2006 Tack för svaret. Den varianten har vi testat och det hjälpte inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 12 Juli , 2006 Det ska vara perma gap stift Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juli , 2006 Är det inte en murcla 402 du har, dessa ska bara klara en kvartsmile åt gången (402m) sen är de stendöda. Nej skämt och sido, startar den igen efter dessa några hundra meterna eller vad händer? förmodar att du redan kollat följande: luftskruv,läckande soppaledningar så tjuvluft dras, pumpmembran, igensattafilter, läckande backventiler, flotörnivå, ev utebliven gnista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miniraser 10 Postad 12 Juli , 2006 Haha den klarar bara 200-300meter. Första gången gick den starta om efter att jag bogserats tillbaka skruvat ur stiften och kollat till dom och sen skruvat tillbaka. Efter andra gången har jag inte fått igång den. Tack för tipsen. Tyvär har jag väldigt begränsat med verktyg i stugan likaså vad gäller motorkunskap,men det jag kunde göra på plats var kolla stift och se så att soppan kom fram till stiften även gnista men den såg inte så stark ut och var vit istället för blå. Slangar ser ut och känns bra, har även nyss bytt Slang och pump mellan tank och motor när den förra pumpen exploderade och spruta bensin runt halva båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miniraser 10 Postad 12 Juli , 2006 Ok vilken betekning, hårdhet ska det vara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juli , 2006 förra pumpen exploderade och spruta bensin runt halva båten hur satt backventilena för att detta skulle ske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miniraser 10 Postad 12 Juli , 2006 Den var gammal torr och sprucken och exploderade när den blev varm av solen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Juli , 2006 bränslepumpen är väl i alu gjute borde inte kunna explodera i solen! Hur kunde den utsättas för direkt sol kör du utan några motorkåpor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alis 0 Postad 13 Juli , 2006 tror han menar handpumpen på slangen mellan tanken och motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Juli , 2006 jo du ja gissade det också men det hela var menat som en påminnelse att kolla rätt pump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miniraser 10 Postad 13 Juli , 2006 Haha=) Bensinen kommer fram Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Juli , 2006 och förgasaren är drenerad på all gammal sörja? nålventilen öppnar som den ska med lagom hög soppanivå. och gnistan hade du väl redan kollat blå och fin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miniraser 10 Postad 13 Juli , 2006 Tack för att du tar dig tid. Har ej haft lös förgasaren, hinner förhoppningsvis det i helgen så jag kan tvätta och blåsa den ren. Soppanivån vet jag inget förutom att den får hur ser jag om det är rätt? Gnistan har jag kollat ej blå den är vit och jag upplever att den är svagare på nedre stiftet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 13 Juli , 2006 Inget skit i tanken typ rost? Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Juli , 2006 det börjar nog luta åt ett dyrt el fel, låna några spolar och testa. ang allt med förgasare så se övriga trådar mängder med tips har skrivits. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miniraser 10 Postad 13 Juli , 2006 Tanken ser bara fin ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miniraser 10 Postad 13 Juli , 2006 Oops vad kostar spolar då känner ingen med likadan motor. Jag ska söka trådar om förgasare tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miniraser 10 Postad 19 Juli , 2006 SUCK Nu har jag bytt kondning och tändkablar, gnistan blev blå och fin på båda stiften. Nytt problem nu går den bara på ena cylindern, ingen kompa på övre cylindern. Låter inte som det är värt att fortsätta eller vad tror ni. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Juli , 2006 Du får nog annonsera ut den som en prima 401 på blocket eller lite ärligare som reservdelar. ang kompet var det heldött, en skvätt olja i cylindern hur mycket bättre blev det då i komp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miniraser 10 Postad 19 Juli , 2006 Har inte testat med olja bara med stift i vardera och det fanns inge komp i den övre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Juli , 2006 Jag har en mercery 40hp-79 som dör efter bara ett par hundra meter men fram till dess går den fint. den gick ju fint innan så detta med kompen låter konstigt det är ju inget som händer bara för du letar el fel men tittde lite på en gamla 402 just den hade termostat och visst finns risken att du kört och överhettat din och då tappat all ringspänst men detta är lite långsökt. så låna en kompmätare och prova, fel olja eller annat tankklet kan få ringar att becka fast gör ett försök med något lösande och sen nytt kompprov. olje testen var att se om ringarna var slitna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miniraser 10 Postad 20 Juli , 2006 Ok jag ska ut till stugan nu så jag testar med olja. Det lustiga eller inte är att innan så uppförde den sig som jag skrev i första inlägget och vad jag hört så kan den uppföra sig så både när kondning och och kolvringar är dåliga. Och det kanske inte fattades så mycket för att kompan skulle försvinna? Fast jag har egenteligen ingen aning f-n vad jag hatar att inte vara bra på motorer det behövs ju ganska ofta. Ska se om jag kan låna en kompmätare. Vad ska jag använda för lösgörare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Juli , 2006 glöm det där med kondingen den har inget med kompet att göra. ta et kompprov först Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miniraser 10 Postad 22 Juli , 2006 Hehe det visste jag=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Vibby Postad 25 Juli , 2006 Vill bara tipsa om att gå in på http://www.marinepower.com/forum och vidare till Model Year/Litterature. Jag frågade där om en manual till min gamla Mercury och de skickade en sådan gratis till mig efter några dagar. Det finns säkert en del annan nyttig info på siten också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Juli , 2006 http://www.mercruiserparts.com/ slå visa delar i bild hk årsmodel mm så har du allt med sprängskisser samt bestälningsnummer som är samma som hos marinshopen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser