danielkarlen 0 Postad 12 Juli , 2006 Hej Jag har ett par gamla Lewmar 2-speed 25 som jag försöker serva. Man jag lyckas banne mig inte att få isär dem. Jag har av trumman men kommer inte längre. Det kan väl ändå inte vara meningen att man ska lossa bottenplattan från däck för att få isär dem? Winchmodellen är så gammal att den inte längre finns med i lewmar winch parts-katalogen med sprängskiss. Är det någon som har erfarenhet av just denna winch och kan ge mig ett tips? Jag har stor erfarenhet av många olika winchar sen tidigare men har kört fast på denna lilla gamling. Troligtvis är det väl en tankevurpa... //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 12 Juli , 2006 Tja ! På vår Rival 22 sitter det Lewmar 25 2-speed vinschar. Dom har en synnerligen enkel konstruktion. Lossa på spärr ringen som sitter längst upp. Därefter får du loss hela trumman. Detta räcker för oss när vi servar vinscharna! mvh / Plarsa http://rival22.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 12 Juli , 2006 Bild på själva trumman med back spärrarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danielkarlen 0 Postad 17 Juli , 2006 Hej plarsa, tack för ditt svar! Jag har dock behov av att plocka ner dem helt. Killen som gjorde detta senast verkar ha haft en förkärlek för axelfett och tillämpat principen ju mer - dessto bättre, vilket resulterat i en väldigt geggig seg klistrig funktion nu några år senare. Det verkar dock som om mässingsringen som sitter på centrumaxeln (den som de fjäderbelastade klackarna stannar emot) är påtvingad efter uppvärming och inte möjlig att få den utan att upprepa detta. Den är dock nyckeln till att få isär resten eftersom nållagren hålls nere av plastskivan under den. Jag har fösökt att hitta några gamla skisser. Får se om jag lyckas. Om jag ska bruka våld ska jag i alla fall veta att jag gör det på rätt ställe... //DK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 18 Juli , 2006 Det finns lite ifon på Scampi förbundets hemsida - detta är för 40 - hoppas att det hjälper lite. http://www.scampiforbundet.se/ -kolla höger kant. / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danielkarlen 0 Postad 18 Juli , 2006 Hej Tomas, tack för ditt tips! Jag har kollat igenom beskrivningen och tagit till mig en del tips. Författaren antyder att det inte är omöjligt att jag måste plocka loss hela winchen från båten då det tydligen var vanligt på äldre winchar (före -85, mina är från -79). Dock har jag inte stött på det tidigare, men jag har å andra sidan mest pysslat med något nyare modeller. Jag har mailat författaren och frågat om några små detaljer. Hur som helst verkar det som jag får dra loss dem vid nästa tillfälle för att kolla om mina winchar har en låsring liknande dem på 40an endast åtkomlig underifrån. Jag hade tidigare utgått från att huvudspindeln är låst med en kil under nållagren lika något senare winchar (samt även ett par 6or av samma tidiga årsmodell som jag har). MVH //Daniel (edit: rättat stavfel) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danielkarlen 0 Postad 21 Juli , 2006 För att avsluta tråden kan jag rapportera att Lewmar 25 är uppbyggd på samma sätt som Lewmar 40 (se beskrivningen under länk ovan) och måste lossas helt från däck för att kunna plockas ner. Underifrån kommer du åt en låsring (likadan som den som sitter upptill) som håller ihop hela winchen. När den är loss trillar allt isär. Den är lite knepig att få tillbaka dock men om man väntar med att montera växeln till sist så kan man komma åt bättre. Tricket jag använde var två små spårskruvmejslar där jag styrde ringen in mot skåran med den ena och sköt på med den andra tills jag hade snurrat på hela. MVH //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser