Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Svamp-bob

Motorseglare: Trålaren 31, Uttern 890 eller ???

Rekommendera Poster

Jag funderar på attt köpa mig en Motorseglare och har hittat 2 kandidater, Uttern 890 och Trålaren 31. Finns det andra motorseglare som är likvärdiga som jag bör kika på?

Som det ser ut nu så leder Uttern som favorit, men den har ett par nackdelar som jag ser det: Fenköl och att den är mer djupgående.

Varför är fenköl sämre (enligt mig): Jo, därför att en långköl är kursstabilare och den skyddar propeller och grejer. Jag läste i trådar här på Maringuiden att om man ska åka längs kanalerna i europa så finns det mycket skräp i vattnet och att en fenköl tar mer stryuk och skyddar inte vitala delar lika bra. Låter vettigt, jag vill absolut helst ha en långköl, men vilka motorseglare fnns det som har långköl?

Varför är det sämre med mer djupgående: Tja, rätt logiskt. Men just skillnaden mellan Trålaren 1,2m och Uttern 1,4m är en viktig gräns. Läste här i forumet om att kanalerna i europa har 1,4m som gräns, det är maximalt vad man kan ha för att klara sig genom till medelhavet. Att rida precis på gränsen är lite läskigt, då känns det mycket tryggare med en båt som är 1,2 i djupgående.

Så, har Ni tips om andra motorseglare jag bör kika på, som är likvärdiga med Trålaren och Uttern? Gärna med långköl, och inte så djupgående.

Har lite svårt att fylla alla mina krav: Långköl, inte djupgående, stor, akterruff, stor sittbrunn, osv... Av allt jag har kikat på så är Uttern 890 favorit, synd att den inte har långköl och går lite grundare bara... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Parant som är en 25 fots motorseglare men med tonvikt på segling. Jag tror du vill ha mer tonvikt på motorbåtsmässigheten. Annars är den mycket trevlig med ståhöjd, rejält med utrymme (för att vara 25 fot) och seglar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm, ja, jag tror att det är mer med betoning på motor än på segling vi vill ha. Men jag har aldrig seglat än, inte ens suttit i en segelbåt, så vem vet hur biten jag blir? ;)

Jag måste gå en kurs eller två så man har lite mer koll innan man börjar experimentera med seglen, så spar man säkert mycket tid på att lära sig segla.

Någon gång skulle jag vilja segla ner till medelhavet, eller snarare ta kanalerna ner dit och segla när man kommit fram. En båt som är 1,5m i djupgående som din Parant är troligen för djupgående och saboterar den drömmen... :(  Men tack ändå! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Albin 82MS!!

Varken fenköl eller långköl. Se bild. Lagom kursstabil men lätt att svänga i trånga hamnar osv., i motsatsen till många långkölad båtar. Alla vitala delar skyddat ändå.

Djupgående 1,25m.

Bra akterruff med långa kojer.

Stor väldisponerad sittbrunn.

Ingen fast tak över styrplats, perfekt när solen skiner. Lätt att cabba på.

Min fru och jag tänker åker ner till Europa med våran Albin 82 om 2 år, när jag får pensionen.

post-7895-1394234717,0748_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Degerö 28, finsk långkölad som sticker dryga metern. Tror det finns både som sticker 0.94 och 1,1.

RW32 är en motorseglare i stål som tilltalar mig. Vet dock inte hur mycket den sticker.

Solvigg 26 är en annan bra kandidat, sticker också dryga metern men är lite mindre inuti.

De jag kom på på rak arm bara. Gå in på www.udkik.dk och sök på motorseglare på deras båtmarknad så får du fatt i en hel del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Degerö ska jag leta efter och kika på, tackar för tipset! :)

Albin verkar inte dum alls, intressant båt faktiskt... :) 

Läskigt med stålbåtar, nej plast ska det vara! Lätt och underhållsfritt. I alla fall inget som rostar och jäklas... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill ha en motorseglare som även seglar ska du, som Johan också nämnt, absolut titta på Parant 25. Visseligen ingen akterruff men nycket väldiponerad. Har kallats världens minsta 30 fotare. Djupgåendet är 1,5 meter. All info om denna båttyp kan du hitta på Parantförbundets utmärkra hemsida www.paranter.org.

Lycka till med ditt båtköp.

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta absolut vidare på albin 82an dom verkar ju jätte fina

Det finns en till salu på blocket,så det är bara att slå till21.gif\

Segla lugnt!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag noterar att ingen nämnt Winga som finns i flera storlekar och modeller. Otroligt välplanerad, fungerar utmärkt att segla. Men man blir om seglad...

Därtill är det väl den vackraste motorseglaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man brukar väl åka kanalvägen till medelhavet även med djupgående på 180?

Får du prova på att segla vill du säkert segla mer, det är lättare än man tror. Och då seglar man tyvärr sämre med litet djupgående.

Har du absolut tänkt gå för motor hela vägen, köp en båt där motorn är rejäl och utbytt, ingen gammal original 70-tal, annars får du ganska säkert problem. Eller så lägger du in motorbyte i kalkylen.

Har du kollat på Nauticat 33? De hör väl till de mest beprövade och omtyckta motorseglarna. Det finns knappast bättre enligt de som har dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en motorseglare som jag tycker är skitsnygg, skeppsmässig. Svenskbygge tror jag. Jonsson 900 MS heter den, ifall annonsen raderas.

http://www.blocket.se/vi/8886292.htm?ca=5_s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanalvägen till Europa går med 1,8 men det kan vara på håret i franska kanaler där även höjden över vattnet är kritiskt (tunnlar). Kolla på VNF för mera info om olika djup och hur framkomligt det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...