Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
larssonm

Vad menas med angeldon ?

Rekommendera Poster

Hej!

Är det nån som kan berätta för mig vad som menas med angeldon ?

I reglerna för fiskekortet till Öjevettern så står det att man får fiska med handredskap (metspö, kastspö, flugspö, pimpelspö) och med högst 2 drag efter båt, samt med angeldon och mörtstuga.

Angeldon, är det typ gäddsax o liknande ?

Är det någon större skillnad på mörtstuga och abborrmjärde ?

Kan jag lägga i min mjärde med gott samvete i sjön ? Det är väl typ som en mörtstuga fast för abborre ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäddsax är väl knappast tillåtet längre, sen...40 år, tror jag.

Det finns annars en slags spetsad träpinne för isfiske (gädda, gös) med

en linspole och en slags knipkrok i änden på linan, som man sätter invid en vak eller uppborrat hål, som kallas angeldon. Man kan sätta på en knallkork också, så att det smäller om gäddan hugger på betet (fiskbit oftast!). Många har flera angeldon ute samtidigt, med kanske 25-100 meters mellanrum, så det gäller att knata på när (om) det smäller.

Mörtstuga?

TK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

larssonm skrev bl.a.:

Är det nån som kan berätta för mig vad som menas med angeldon ?

Angeldon består av en liten pinne med tillhörande linhållare (som en trådrulle ungefär. Linan är av ngt spunnet material, jävligt tjock. I hållaren siter en c:a 3dm lång vippa i fjäderstål. Kroken är av storlek Hajkrok i kubik i ett skumt utförande. Fäst pinnen i isen (skrapa ihop en snöhög av iskrosset t.ex.), trä på betesfisken sänk ner i hålet (modell större) samt häng linan över vippan. Vänta på hugg (linan dras av vippan som sprätter upp, signalerar hugg och smäller en eventuell knallkork) Fisken drillas sen för hand -handskar rekommenderas starkt. Inte mkt sport över det hela eftersom ett hugg i 99 fall av 100 resulterar i att kroken sitter, krokens beskaffenhet utesluter dessutom i princip helt o hållet catch&release eftersom gäddan krokas djupt och hårt. Linan är i princip omöjlig att få att gå av. Ren brutalitet används vid drillningen. En modern version av angling är att använda sig av pinnen o vippan, men att använda ett kort (c:a 120 cm) specialspö med en helt vanlig spinnrulle monterad(multirulle rekommenderas) Så hänger man fiskelinan över vippan istället. Vid hugg sprätter vippan upp, och du drillar fisken som vanligt med spö o rulle. Spötoppen bör föras ner under iskanten för att undvika linbrott. Sjukt kul, o sjukt effektivt. Man fiskar normalt sett med 3-4 spön, stora (minst 200mm) hål och 0,38 - 0,40 nylonlina. I änden en ståltafes med en el 2 3-krokar beroende på BETETS storlek, INTE förväntad bytesstorlek. Livebait utklassar dött bete, men är förbjudet i lag.... sägs det. I de fall angeldon tillåts brukar man få använda upp till 10 st. Mycket borrande o hackande blir det. Om angling tillåts brukar det vara ok att ismeta, men fråga först f säkerhets skull. Det KAN klassas som mete, och då får man (ofta) inte använda mer än 2 spön samtidigt.

Är det någon större skillnad på mörtstuga och abborrmjärde ?

Vad jag vet så är det samma sak, möjligtvis med skillnaden att abborrmjärden kanske har större maskor i stålnätet. Lägg ut buren/stugan med gott samvete.

Hoppas det hjälpt dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill inte verka gnälligmen hade själv en mjärde i ett tag,använd inte en med metallnät....hittade aborrar som fastnat och nästan gått av på mitten,bara efter en natt...Inget kul.Vet inte hur det är med annat garn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillräckligt finmaskigt metallnät så slipper man det. Se´ n är tanken att en mjärde inte SKA ligga i mer än från kväll t nästkommande morgon. Jag har provat burar av både metall och garn, och garnmjärden var i princip kassabel efter en enda gäddslinkas härjningar bland mörtarna, den hade fastnat ett flertal ggr med gällocken och vispat sönder inte bara sig själv utan även ingången till buren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du läste mitt inlägg..så var det så att jag hade inte mjärden i mer än över natten.Det är nog som du säger bättre att ha små maskor.Men min undran blir ändå.....Varför ha en MJÄRDE?Vad vill man ha?.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En mörtstuga och en aborrmjärde har vad jag känner till lite olika konstruktion. Titta ex på Jula, www.jula.se. Men principen är väl ungefär samma, få fiskarna att simma in i en bur som de sedan inte hittar ut ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förbjudet eller ej så finns dom o köpa i fiskebutiken,har själv runt 70st som ja då o då använder.på vintern är det många där ja bor som använder dom för o jaga gädd jäkeln,så konstigt är det om dom är förbjudna men säljs än idag i fiskebutiken eller????.vänern fiskar ja i om nån undrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man vill i de allra flesta fall ha betefisk, typ mört o småabborre.

Och japp, jag såg att du skrev att du bara haft den i över en natt. Ville bara förstärka att över en natt inte är så bara. Det räcker i de flesta fall att ha den i  vattnet ca 4-5 timmar. Dels f att undvika onödigt djurplågeri, dels för att man i allmänhet inte behöver mer än ett 50-tal mört för ett fiskepass

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som i folkmun (egentligen felaktigt) kallas mörtstuga är en mjärde, med lite mindre maskor. En mörtstuga är egentligen en fisksump,för förvaring av betesfisk i vattnet. En mjärde, oavsett om den är avsedd f större el mindre bytesfisk, är som du säger en bur med (oftast) 2 ingångar som är lätta att hitta IN i,men svåra att komma UT ur. Om man kallar den mörtstuga som här i Karlstadstrakten, eller mjärde som i andra delar av landet är mest av akademisk betydelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Tar din förklaring rakt av, kan inte argumentera emot. Det jag kallar mörtstuga är den lilla runda stående mjärden, men jag bor ju även jag i Värmland...

Står det att man får använda mörtstuga på fiskekortsreglerna, så vore det väl dock bra att veta vad det är för något(?), skulle dock gissa att det är mjärden som avses och inte rätten till att ha en fisksump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag är en rätt nybörjare med angeldon, och undrar bara hur man trär på fisken bäst på den u formade kroken??Glad

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3705&art=1358189&ref_lp=kelkoo&utm_source=kelkoose&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Fladen Krok till angeldon 4-p

En sådan krok använder jag.

Senast ändrad av Schmaxo | 20 februari 2010 | 19:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...