Eliasson 0 Postad 11 Juli , 2006 hejsan undrar om en motor(vp 170) kan koka om det är för mycket olja i den???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juli , 2006 alla motorer får det jobbigt med för mycket olja vev är ju inte tänkt att tjänsgöra som gräddvisp mer än på t-fordar med stänksmörjning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 13 Juli , 2006 Alla motorer har stänksmörjning, hur tror du annars att att oljan kommer fram till cylinderväggarna? På högpresterande motorer har man även oljemunstycken som sprejar olja under kolven för att primärt kyla. Problemet med för mycket olja är primärt att veven får ett högre motstånd och vid allt för mycket olja, pressas packboxar ur p.g.a den hydraliska kraften från kolven (du anar inte vilket vridmoment en startmotor klarar av att ge initialt). För att svara på frågan om den kan koka p.g.a för mycket olja så är det teoretiskt möjligt, eftersom oljekylaren är konstruerad för ett visst flöde av olja med en viss temperatur, medans motorn innehåller mer som inte får kylning vilket innebär att motorns oljetemperatur går upp. Detta är riktigt farligt då oljan med sin temperaturökning kommer att minska sin viskositet och altså bli mer tunnflytande. Detta i sin tur kan göra så man förlorar smörjningen på flera viktiga ställen i motorn. Misstänker man att man har för mycket olja, kontrollera mot oljestickan - finns alltid min och max markering, har man för mycket tappaur och har man för lite fyll på; Ganska simpelt egentligen. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Juli , 2006 Förutsättning var att det var för mycket olja, och den var nog ren teoretisk spekulation. Med stänksmörjningmenade jag så menade jag som ex fords T men även B motorer och du säker minns saknade de helt pump. Har på min xd3te motor de munstycken du beskriver för kolvkylning uttagen är gjorda direkt vid ramarna och kylningen är till för att slippa smälta kolvar vid full överladdning. på xd3te har jag föresten av platsbrist rensat bort tråget så enda stänken till stänksmörjning är bara det som läcker emellan ramar och vev lager något vispande i oljan med veven förekommer inte och skulle man vispa runt med veven så finns det risk för skumbildning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 13 Juli , 2006 Ja.. Allt beror ju på varvtal och grad av trim; Men det är sant att även i en konvetionell motor med ordinärt olje tråg är det ytterst lite av veven som är i kontakt med oljan; Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Juli , 2006 Må så vara Magnus, men varför alla desa teoretiska frågor på forumet som egentligen ingen har nytta av? Ang motorn jag nämnde i tidigare inlägg med kolvkylning så kan jag ej förstå varför denna inte har uppmärksammats för marint bruk, egenskaperna är smått otroliga med tanke på vrid, hk, förbrukning, storlek,vikt och framför allt, allt som behövs för marinkonventering finns redan att ta från på skrotserien xd2 med lösa foder som volvo köpte upp när peugute ansåg den för omodern, kan det bara vara att den är för ovanlig eller är det för att tillsynes ser oanvändbar ut eftersom den oftast satt monterad halvt på sida med mängder med lullull så de flesta missade vad det var för motor i botten? Har tagit upp detta på några tidigare trådar om diesel conta bensin eller större motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser