Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
oceanis

Var hittar man digitala voltmeterar

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja byta ut min VDO voltmeter till en digital voltmeter med inbyggnadsmått (diameter)52mm och har letat med ljus och lykta utan att hitta en sådan. Vill inte ha en battmeter utan en helt vanlig digital nogrann voltmeter.

Någon som har sett eller vet var sådana finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ELFA är väl den firma som är bäst på Allt mellan antenn och jord.
www.elfa.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där har jag, fungerar kalas, dock så kräver den lite kunskap i elektronokens värld. Voltmetern gillar nämligen inte att mäta sin egen drivspänning. Och det är ju det man vill mäta i båten om man nu inte vill ha ett separat 9 volts batteri till voltmetern.

Jag löste det på det här sättet http://web.telia.com/~u11101231/Våren-sommaren 2006.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar men jag är fortfarande undrande över om det inte finns runda instrument som kan monteras direkt i min orginal panel.

Konstigt att tex VDO fortfarande håller på med deras standard voltmeter som har en totalt kass upplösning och nogrannheten verkar hoppa omkring lite hur som helst.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BlueSea instrumentet från Odelco är avsett att monteras i ett 52 mm runt hål. Tyvärr är det rätt dyrt. Det finns runda instrument, kanske inte i Sverige. Det är bara att söka på nätet. Ett exempel

Klicka här ...

post-12968-1394234716,0739_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att tagit del av debatterna om LCD-instrument och deras inkoppling och strömförbrukning och behov av eget batteri har vi gjort en serie lämpliga instrument. De finns för Volt och Ampere (via shunt) och drar blygsamma c:a 1.5 mA vardera. Innebär att man kan koppla voltmetern direkt på batteripolerna via en liten säkring, så man ser vad BATTERISPÄNNINGEN är med hög upplösning, inte vad elcentralens spänning är.

Men 1.5 mA egenförbrukning drar mätaren mycket mindre än batteriets självurladdning.

Shuntarna är av typ kabelshunt för att minimera det totala spänningsfallet. (annars kommer ju shuntspänningsfallet att adderas till kabelspänningsfallet)

Den händige kan tillverka sin egen kabelshunt.

http://www.batteknik.se/webshop/lcd/lcd_reklam.html

post-7172-1394234762,7032_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...