Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
landstedt

Volvo penta b30 problem

Rekommendera Poster


 Motor: volvo penta b30, 30 år gammal, färskvatten kyld, bensin.

 

Nu när båten är i så har ett problem uppkommit, när man har kört ett tag och drar av gasen till tomgång så dör den.

Efter det är den hur svårstartad som helst och när man väl får igång den får man hålla varvet uppe, för att sedan tokslänga i växel, om man har otur hinner den dö igen.

 

För att få igång den efter att den har dött måste pumpa som f*n med gasen för att den ska börja starta.

Att starta motorn när den har legat vid sin platts går alldeles utmärkt, utan problemet uppstår när man har varit ute och kört, man behöver inte ha kört långt alls, max 7-10 min.

 

Det som har gjorts för att försöka åtgärda problemet:

Nytt soppafilter

3st 50l tankar

totalt 3st 0.5l k-sprit

rengjort förgasarna

ställt brytarspetsen

kollat så den går på alla cylindrar

 

Så snälla hjälp oss att hitta vad problemet är!

 

Ps(ursäkta för min dåliga stavning, 16 år:P,skriver åt min far då han e så rasande nu på båten)Ds

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En god vän till mig hade liknande problem, en gammal AQ170 som tvärvägrade att starta när den blev varm.

Det visade sig att den blåste ordentligt från vevhusventilationen så den inte fick något undertryck i förgasarna. Han kopplade loss ventilationen så gick den att starta, nu är motorn renoverad med nya ringar mm. problemet löst. (finns dom som stavar sämre än du)

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B30/AQ170 ar kanda for att varma upp forgasarna efter det att baten leigger stilla efter korning. Du far sa kallad vapor lock eller angblasa i bensinen. VP har darfor kommit ut med en tjockare (battre isolerande) packning mellan insugsror och forgasare. Rekommenderar du koper dem, eller tillverkar tjockare forgasarpackningar sjalv. Packningsmaterial kan kopas overallt, men det kanske kan vara problem att hitta sapass tjockt som det behover vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjock förgasarfot gör man ganska enkelt med en bit plyfa.

 

Det ska vara den sorten med lim som tåler bensin(kommer inte ihåg vad limmet heter) Man lägger gasaren på plattan och ritar av hålen, sen är det bara till att fräsa ur...

 

när man e färdig så tvättar man plattan och lägger den i en tunn olja, när den dragit till sig lite olja så är det bara till att torka av den o montera...

 

Ja, den torkar under vintern. men efter ett par startförsök så tätar den som vanligt igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ni menar att om jag/farsan köper en tjock eller dubbla förgasrarfots packningar kommer den inte att dö när man drar av till tomgång efter ha kört ett tag??
Ovavsett så är jag väldigt tacksam för alla svar jag fått men tar gärna emot fler!!
 
Mvh Jocke 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


men borde inte vapor lock vara orsakat av hög temperatur i bränsleledningarna och i bränslepumpen, då borde det igentligen vara för att motorn är varm och pumpen sitter nära motorn. och då borde motorn påverkas tidigare?


Och det här med tjock förgasarfots packning, är det brara för att förgasaren inte ska bli varm från insugsrören, och på såvis inte bilda ett vaporlock i koppen?
Men varför påverkas inte motorn av vaporlocket när den går på högvarv?,är det för att det nya flytande bränslet kondenserar vaporlocket tills man går ner på tomgång och det inte finns tillräckligt med kall soppa för att kondensera vaporlocket och det sugs in i motorn eller dyl.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag sa ju tidigare lite om soppa pumpen och ledningar, här kommer lite mer filosofering: Det sk vaporlock skapas ju av värme och lågt tryck i bränsle systemet!,och eftersom det är högre tryck i systemet under körrning, bildas inte vaporlock och när man drar ner till tomgång så blir det mindre tryck i bränslesystemet och då kan vapor lock bildas pg.a lågt tryck och värme?? har jag rätt i den teorin??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som problemet i första hand är bränslerelaterat.

Kolla ev otätheter i bränslefilter, tankanslutningar mm. Finns det läckage mellan soppapumpens sugsida och tanken behöver det inte läcka ut något bränsle men däremot kan det sugas in tjuvluft som följer med bränslet och motorn får inte tillräckigt med soppa, kan vara ett problem som kommer och går men brukar framför allt visa sig när man ger full gas.

 

I andra hand kan problemet bero på att tändspolen är påväg att ge upp, när den blir varm börjar problemen men funkar så länge den är kall. Det samma gäller kondingen.

 

Lycka till med felsökandet /// Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Du bör nog avstå från plyfaexprimenten dubbla packningar är bättre och ännu bättre är att göra en värmesköld, de jeepar som med b20 skulle klara att gå i ökenklimat där det låg på över 50 grader då tog man bara en större plåt och knäckte till och sen borrade och filade upp hål med förgasarfotsfattning och bultade denna plåt mellan de dubbla packningarna sen körde jag själv med en kopparslinga som låg framför kylet och där soppan förkyldes innan den nåde förgasaren. Håll ögonen på bensinkok eftersom detta är orsak till många bränder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi säger så här: idag har vi bytt Bränslepumpen och kondningen och efter att vi har bytt kondningen gick den bättre på tomgånen när den var kall, men motorn dog när vi drog av på gasen till tomgång(obs vi drog av gasen jättesakta). Den var lättare nu att starta!

 

Kan det bli ånglås även om allt från bränslerören till insugen är kall,för det är dem under körning!!

 

Motorn går hur bra som hälst när man ger full gas och ligger på alla varv förutom tomgång när den är varm!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

volvo penta b30, 30 år gammal, ej varm förgasare och ej kok  

 

30 år gammal glappig fördelare. hur så brytarna ut? har materialet vandrat vilket det brukar om kondingen börjad få svårt att hålla kapasitansen.

 

testa detta byt först de troligen brända brytarna, ställ sen de nya med ett avstånd som stämmer med glappet i fördelaren, enklast gör du som beskrivits på tidigare trådar, tryck tummen mot rotoraxlen så du får med glappet och ställ ca 040 mm släpp tummen blir det ingen öppning kvar måste du öka något . litet brytar avstånd innebär bara extra laddtid för kondingen (dvs större kamvinkel) Kolla sen att vrida runt motorn på starten nu ska en rejäl gnista hoppa vid brytaren.    

 

Att bara ställa med kamvinkelmätare kan innebära att avståndet blir så fel på en sliten fördelare att du inte får något brytar avstånd vid lågt varv eller vid start. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...