Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
MrPelle

Archimedes (Penta) 70 hk - vit ånga/rök

Rekommendera Poster

Hej

Skulle vilja ha hjälp om det är någon som känner till problemet.

Har en Archimedes/Volvo Penta 70hk utombordare, tidigt 70tal.

Den går bra men den ryker/ångar vit rök. Hört att det kan vara topplockspackningen. Kan det stämma? Den går som sagt annars bra och den verkar kyla som den ska (funkar att sätta handen på toplocket vid körning) även om jag tycker det kommer lite dåligt med kylvatten vid avgasutloppet.

Problemet är då att den ryker för mycket, någopt tips?

Tack!

/Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har du otur så har du liknade fel som jag hade se: mercury drar i vatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte har helt fel så finns det ingen topplockspackning på den motorn. men jag är inte säker... Hade en penta 55:a innan och där var de ingen topp utan ett helgjutet block.. Iaf. men de kan vara så att den drar in vatten vid avgaskanalen... Det låter ju som att den tar in vatten det är ju helt klart. MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Gjorde ett kompprov idag och det var okej (tror jag). 8,5 nånting på alla cylindrarna. Skruvade av riggen och såg att ena av packningarna som sitter på impellerhuset och som kylarvattenröret (det som går från impellern till motorn) sitter i var sprucken. Bytte packningen och jag tror det blev bättre, mindre vit rök. Ska lägga i båten i vattnet imorgon och göra ett test. (På den här är topplocket separat. Hade en 78:a 70hk penta tidigare och det var också separat. Kanske helgjutet på mindre Pentor.?.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kolla stiften för säkerhets skull du ser direkt om den drar in vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kan även dra in vatten på nedre cylindern om packboxen på vevaxeln mot riggen är trasig.

Jag har varit utsatt för det flera gånger. Men om du tar av toppen så ser du direkt om det tar in vatten. Då är toppen alldeles ren invändigt på den cylinder som felar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Var ut en sväng med båten igår och den ryker lika mycket som vanligt. Puttrar man fram lite sakta kommer det inte så mycket rök men drar man på och sen saktar in blir det riktigt mycket rök. Går fortfarande mycket bra annars.

Ska ta upp den igen och kika på den=(. Nordin: ska kika om det är packboxen plocka av topplocket. Packboxen, den sitter alltså bakom den nedersta cylinder då eller?

Problemet är om jag plockar av topplocket så ska man väl helst sätta dit ny topppackning (?) och det är det nästan omöjligt att få tag på till en gammal pärla som denna.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla stiften imorgon. Kollar alltså efter det stiftet som ser fuktigt ut = läckage?

Jo, angående den där avgasplåten. Dum fråga men var sitter den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packboxen sitter nedanför undre cylindern på vevaxeln mot riggen.

Om du är försiktig så går det att återanvända toppackningen.

Är lite fundersam om det verkligen finns någon toppackning på din motor.

Penta hade helgjutna cylindrar samma som Mercury om jag inte missminner mig.

Avgasplåten sitter på sidan av motorblocket troligtvis på högersida sett från motorns fram del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Dags att göra ett renoveringsryck igen men motorn. Har plockat isär den och så här ser det ut: Packboxen mot vevaxeln ser okej ut (kan vara trasig men den ser hel ut och packningarna verkar fina). Packningen mellan rigg och motor inte alls bra så den ska jag byta ut.  Avgasplåten vet jag fortfarande inte riktigt vad är men jag plockade bort en plåt som satt med 2st skruvar och en packning (dålig) på motorblocket som jag tror täcker ett hål till en kylarvattenkanal. kan det vara den? Ska byta packningen på den också. Topplockspackningen var bra förrutom en liten bit som var borta mellan kylarkanalen och mittencylindern, se bild. Ska byta den också. Någon som vet om det funkar att göra egna packningar (packningsark) till topplocket? På orginalet är det metallringar runt cylinderhålen på packningen men det kanske inte måste vara det? Tänkte göra en ny av packningsark, utan metallringar??

post-20482-1394234804,6267_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som kan hur mycket moment man ska dra bultarna till topplocket med? Ska man efterdra när motorn körts varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte topplockspackning tog av motorblocket och bytte packning där. Körde den idag och den kyler inte mycket = tokhet och den ryker. Lägger ner och köper en 4-taktare till våren. Pentan ska jag använda som utfyllnad i trädgården nästa sommar vid dränering. Klart slut....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade liknande problem på min 45hkr...

Termostaten för kylvattnet hade fastnat vidöppen pga att nå´ t gummiskräp hade satt sig på tvären i hålet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...