Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
alis

Bara klickar en gång i motorn

Rekommendera Poster

När jag vrider om startnyckeln en dag så hände ingenting av med kåpan på min VP171c då klickar det bara i vad jag tror är ett relä som sitter på högra sidan ovanför startmotorn. det är ström fram till relät och även till den elmotorn som skall dra runt remen längst fram. Relät (eller vad det nu är, svart avlång rund) blir varmt men något mer händer inte. Inga konstiga läten som andra folk har haft som stenkrossar och borrmaskiner.

Jäklar vad allt skall bråka med just mig men förhoppningsvis lär jag mig något på kuppen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 


Det som klickar är solenoiden till startmotorn. Den gör två saker, dels skjuter den fram kruggdrevet till startmotorkransen och dels kopplar den in strömmen till startmotorn. 
 
Elmotorn som du beskriver är generatorn. Om solenoiden blir varm skulle jag misstänka två möjliga fel. Ett; att startmotorn fasnat i kuggkransen och inte kuggar ur. Lösning baxa motorn förhand några varv så ska kugghjulet gå tillbaka. Två; kortis i startmotorn. Lösning byt startmotor (lämna in den du har för renovering)
 
Mvh Magnus 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Liknande fel beror ofta på dålig jord vid motor/startmotor alternativt dålig kontakt på pluskabeln på startmotorn 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bor du i Stockholm, ring Start & Generator Specialisten i Sickla/Nacka. Han kommer föreslå att du tar loss startmotorn (med solinoid å allt) och kommer in med. Han testar den i bänk gratis (tar c:a 1-2 minuter), därefter vet han vad felet är. Jag gjorde det igår! (helnöjd, men det resulterade tyvärr i en ny startmotor) En startmotor kan gå sönder bara sådär, utan förvarning. Har den många år på nacken är det inte konstigt alls. Isoleringen på trådarna i lindningen i startmotorn kan ha skavts av och då blir det kortis. Att det klickar är just att solinoiden skjuter fram kuggen, men om startmotorn gett upp så blire ingen startsnurr så att säga!

 

Ring och åk å testa den så får du mer kött på benen!

/Marcus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst, ladda batteriet (eller kolla laddningen)! Är det dåligt med mos i batteriet så är det därför den inte orkar snurra!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ungefär samma fel med skillnaden att min startar efter ett antal försök. Blev rådd att byta soluniden vilket jag gjorde utan framgång. Tror själv att det är någon kabel som är kass alt att batterierna är kassa mäter jag på dem ger de 26 Amp vilket jag tror är lite. Men visst är det kul med en båt som inte går dessa varam semmesterdagar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur och när mäter du Amperen på batteriet? När du vrider på nyckeln? Kan man verkligen se om batteriet är dåligt då? Startmotorn suger väl bara så mycket ström den vill ha? Batteriet kan ju leverera mer ström om förbrukaren (startmotorn) vill ha det!? För att mäta maxkapaciteten på batteriet måste man väl kortsluta det?

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du plockar bort startmotorn, ga igenom ALLA kabelanslutningar mellan batteri och (start)motor. Mest troligt ar att du har dalig kontakt nagonstans, eller ett batteri som inte klarar att mata startmotorn med tillrackligt med strom.

 

Att ga igenom kablar och anslutningar ar latt och bor ANDA goras da och da. Helt enkelt en arlig sakerhetskoll.

 

Trasslar det fortfarande, ta motorn in till nagon som ar kunnig och fa den testad. Behover du en ny, satt for allt i varlden inte pa en bilstartmotor. Stick to a marine version... (bensinangor ar explosiva).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Du kan testa att knacka försiktigt på startmotorn samtidigt som du vrider om nyckeln. Ibland händer det att den ställer sig i ett läge där den inte kan gå runt. Akta solinoiden bara.

 

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm..

kom på en sak!

Kolla huvud strömbrytaren om du har någon.

Jag hadde problem med den på min båt, tänning & förbrukarström funka och när jag skulle vri på startmotorn försvann strömmen helt fick då stänga av & sen på huvudbrytaren. huvudbrytaren var full i oxid & rost.

en tanke bara!!

//andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

knackar du spräcker du permantmangneterna sen är det bara att köpa ny startmotor och problemen lösta.  Men om du nu inte redan knackat sönder den så kolla solnoiden, kolen, kolla även kolens anslutningar är hela, varit ut för nya kol som ej ledde. när du ändå har allt i bitar mät ankaret så inget brott finns eller överledning.  funkar den sen när du kör den löst på bateriet så har du felet på annat ställe, bateri brytaren mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Aj då... har man sönder startmotorn om man knackar på den med skaftet på en skruvmejsel.. attans. Kanske är volvos startmotorer lite känsliga. Vad vet jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör man INTE. Kanske om man skjuter skruvmejseln på startmotorn med något slags kraftigt skjutvapen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2006-07-12 vid 20:10 skrev Wellcraft19:

Innan du plockar bort startmotorn, ga igenom ALLA kabelanslutningar mellan batteri och (start)motor. Mest troligt ar att du har dalig kontakt nagonstans, eller ett batteri som inte klarar att mata startmotorn med tillrackligt med strom.

 

Att ga igenom kablar och anslutningar ar latt och bor ANDA goras da och da. Helt enkelt en arlig sakerhetskoll.

 

Trasslar det fortfarande, ta motorn in till nagon som ar kunnig och fa den testad. Behover du en ny, satt for allt i varlden inte pa en bilstartmotor. Stick to a marine version... (bensinangor ar explosiva).

Jag har också problem med kablar. Vilka kontakter mellan kablar bör man ha? Just nu har jag en man sticker i en annan. Kan man byta ut de mot fasta som man nyper fast. Kan inget om el. Ursäkta att jag kapade tråden! 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AnnikaSnaell:

Jag har också problem med kablar. Vilka kontakter mellan kablar bör man ha? Just nu har jag en man sticker i en annan. Kan man byta ut de mot fasta som man nyper fast. Kan inget om el. Ursäkta att jag kapade tråden! 

Tack snälla! 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@AnnikaSnaell, du HAR ju redan en tråd som du startat och fått svar i, som dessutom väntar på mer info från dig. Vad är det för fel på den ?:

Uppdatera och skriv i den, så kanske du kan få hjälp !

Att söka upp och gå in i gamla trådar och lägga in en "egen" variant/fråga, trådar som dessutom inte varit aktiva på 15-20 år är ju ganska meningslöst och förvirrande.

 

Tips: Titta på när senaste inlägget gjordes innan du skriver i en tråd. Om du hovrar med markören på en användares alias ser du dessutom när denne var aktiv på MG senast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2006-07-12 vid 16:52 skrev Mmaarrccuuss:

Först och främst, ladda batteriet (eller kolla laddningen)! Är det dåligt med mos i batteriet så är det därför den inte orkar snurra!

Om det är mos i batteriet tyder det på att nån slags nedbrytning skett. Kan då antas att batteriet är kasst. Går inte att få ut moset.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2006-07-12 vid 16:52 skrev Mmaarrccuuss:

Först och främst, ladda batteriet (eller kolla laddningen)! Är det dåligt med mos i batteriet så är det därför den inte orkar snurra!

Just det!

2006-07-11 vid 19:51 skrev Daycruisarn:


Liknande fel beror ofta på dålig jord vid motor/startmotor alternativt dålig kontakt på pluskabeln på startmotorn 

 

95% av elfel ombord brukar bero på dåliga kontaktytor någonstans, om nu det inte är ett batterifel.

Att inte förglömma är ju att då även kolla polskorna, alltså batterikabelskorna.

Jag refererar till min svåger som varje vår får startproblem, inte sällan i naturhamn.

Varje gång har det visat sig att plus eller minusanslutningen, ibland båda, på startbatteriet har varit dåliga, det är en icke fullgod kontaktyta mellan batteripolen och batterikabeln, det kan vara så att den släpper igenom små strömmar, men då startmotorn skall dra räcker inte kontaktytan till. Så se till att dra fast polskorna ordentligt, eller byt till sådana avsedda för Marint bruk. Vi förfasar oss ju ofta över Sutar/Skyllermarks prylar, då dom är onödigt dyra, men deras batterikabelskor är väldigt bra. 

Sedan är ju diametern på pluspolen och minuspolen olika.

Hur det är med Nordpolen och Sydpolen, eller Republiken Polen och dess kvinnliga innevånare (=polskorna, det gäller att bétona rätt) lämnar vi därhän. 😲

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Just det!

95% av elfel ombord brukar bero på dåliga kontaktytor någonstans, om nu det inte är ett batterifel.

Att inte förglömma är ju att då även kolla polskorna, alltså batterikabelskorna.

Jag refererar till min svåger som varje vår får startproblem, inte sällan i naturhamn.

Varje gång har det visat sig att plus eller minusanslutningen, ibland båda, på startbatteriet har varit dåliga, det är en icke fullgod kontaktyta mellan batteripolen och batterikabeln, det kan vara så att den släpper igenom små strömmar, men då startmotorn skall dra räcker inte kontaktytan till. Så se till att dra fast polskorna ordentligt, eller byt till sådana avsedda för Marint bruk. Vi förfasar oss ju ofta över Sutar/Skyllermarks prylar, då dom är onödigt dyra, men deras batterikabelskor är väldigt bra. 

Sedan är ju diametern på pluspolen och minuspolen olika.

Hur det är med Nordpolen och Sydpolen, eller Republiken Polen och dess kvinnliga innevånare (=polskorna, det gäller att bétona rätt) lämnar vi därhän. 😲

Jag tycker du ska ge din svåger en polborste i julklapp

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men @Hybro och @Georg_Ohm - ni svarar på nästan 20 år gamla inlägg, och till personer som inte varit inne på 15 år.

Att tråden dök upp beror på att den blev kidnappad med i viss mån andra spörsmål, och därför hamnade i fokus.

 

Usch, nu känner jag mig som en forumpolis....🥴

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bättra mig.... Alltså kolla datum på inlägg, även om svar dyker upp i nutid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Men @Hybro och @Georg_Ohm - ni svarar på nästan 20 år gamla inlägg, och till personer som inte varit inne på 15 år.

Att tråden dök upp beror på att den blev kidnappad med i viss mån andra spörsmål, och därför hamnade i fokus.

 

Usch, nu känner jag mig som en forumpolis....🥴

Jag vet, men jag svarade @AnnikaSnaell

Jag har inte polisiära befogenheter att svarsblockera gamla trådar.🙂👮‍♀️

Men det är väl andra "ubåtar" som läser inlägg utan att ge sig till känna eller ens registrera sig på forumet, dom kanske lär sig något av att läsa andras inlägg och svaren på dessa, så dom slipper skapa egna trådar eller då kapa 20 år gamla trådar.

Å andra sidan kanske det på forumet skulle finnas en avdelning med FAQ, så vi slipper göra som Sisyfos gör i all oändlighet, att rulla en sten uppför ett berg och tappa taget och sedan börja om igen.

En FAQ som iallafall handlar om stopp i toaletten, elproblem och slirande propellrar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett forum jag höll till på för en del år sen hade en "varning" när man skulle svara, om man försökte svara på en tråd där det gått mer än ett år sen senaste inlägget. Stod ungefär "den här tråden är gammal och inaktiv, kanske är det bättre att starta en ny tråd om du har en fråga". Att, som en del forum gör, automatiskt låsa trådar efter en viss, tid, ibland så kort tid som ett år, är dumt. Det är befogat att återuppväcka en tråd ibland, för kontinuitetens skull. Så en "mjuk" funktion som en varning eller påminnelse om trådens ålder är en fin kompromiss, tycker jag. Om sen forummotorn har stöd för det är en annan sak...

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...