Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
kungamord

Ekonomi i plywood?

Rekommendera Poster

 

Hallå!

Jag och en vän är på väg att börja med ett träbåtsbygge. Vi har bägge byggt i strip och ply tidigare men bara mindre projekt (två kajaker & en dinge). Och nu verkar det bli en gaffelriggad ruffad slup någonstans mellan 20 och 25 fot. Eftersom vi är genuint lata så blir det sågade spant, men bordläggningen erbjuder två möjligheter; kravell och plywood. Har aldrig kravellplankat något tidigare men har man bara tid och tålamod så verkar det inte allt för lurigt. Men nu till det viktiga, hur står sig kravell mot ply, rent ekonomiskt? Erfarenheten säger ju att man BÖR (läs måste) epoxibehandla åtminstone utsidan av skrovet, och då är det trixigt att bygga den upprätt, också blir det en massa meck när man ska vända den. Kravell kräver ju en massa drevande hit och dit, men i förhållande till epoxi glas kan ju inte det vara särskilt dyrt, eller? Å andra sidan kräver en epoxi-glas finish i princip nada underhåll, vilket drar ner omkostnaderna i det långa loppet.

Åsikter och erfarenheter skulle uppskattas!

(ps. man kan ju även bygga i stål, men då är detta fel forum, men om någon har erfarenhet av att bygga i stål i sån liten storlek uppskattas det också)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen direkt egen erfarenhet, men en langvaga granne haller pa och bygger batar, Nexus Marine, och de ar nagot av det vackratse av modernare batar (i tra men med litet underhallskrav) jag sett. De anvader plywood och West System.

 

Jag finner deras hemsida ganska informerande, kanske lite partisk, men det ar om inte annat kul att titta pa/lasa om batar med klassiska linjer som byggs i tra (OK, med epoxi...). Hoppas det kan ge lite influenser och alltid rata ut nagra fragetecken.

 

De svarar pa e-mail, men ibland lite korthugget, sa jag vet inte om de ar nagon bra go to source for info - utover hemsidan.

 

Annars har vi haromkring ocksa tva institutioner som haller pa enbart med trabatar. Bada valdigt duktiga och ocksa oppna for kontakter fran traditionella trabyggar lander som Sverige och de ovriga Skandinaviska landerna. Ett e-mail kostar inget.

Wooden Boat Foundation

och

Center for Wooden Boats

 

 

Klinkerbyggd bat heter lapstrake eller klinker

Kravellbyggd bat heter carvel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...