Gå till innehåll
torsdag 17 april 2025
tuben

aq170 tappar kylning på låga varv

Rekommendera Poster

jag formulerar om min tidigare fråga här eftersom jag inte fick  det svaret jag ville ha...

det är alltså så att cirkulationspumpen är dålig på min aq170, vilket resulterar att tempmätaren går i botten på bara några minuter på tomgångsvarv. en ny är tydligen dyr som fan och dessutom svår att få tag på, finns det någon i stockholmstrakten som kan renovera en cirkulationspump?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostar ju inget att pressa isär pumpen. Problemet är väl att få tag på reservdelarna, lager, koltätningen och ev slitringen, det kanske måste svarvas till. Se bild.

post-15184-1394234714,7867_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återmontering: 
1. Pressa ner axel med lager in i huset till låstråden kan stickas in
2. Montera tätningsring. Bestryk kolbrickans anliggning med molybdenfett.
3. Observera att slitringen för skovelhjulet sitter rätt i sitt läge samt pressa på skovelhjulet så att hjuler sitter jämnt med eller ned till 0.4mm under pumphusets plan. Nederändan av axeln skall vila mot ett mothåll.
4. Vänd pumpen. Anbringa ett mothåll under axeländan i skovelhjulets hål och ppressa mot navet med dorn. Använd som måthåll ex en avdragaremed centrumskruven inskruvad, så att den stöder mot axeln. Pressa försiktigt så långt att måttet mellan ytan för remskivan och pumphusets plan blir 120 /-0.2mm
5. Kontrollera att pumpen kan vridas runt för hand utan för stort motstånd och att inga hugg förekommer.

post-15184-1394234714,8761_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns delar till din pump....

Jan Engel i Halmstad telefon...035-122701   0705-211209

Häls/Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det olika cirkulationspumpar på bil- respektive marinversionen? En ny vattenpump till en Volvo 164 kostar 400-500 kr på KG Trimning t ex...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är olika pumpar eftersom min motor är sjövattenkyld. bilpumpen som man kan hitta för omkring 300 pix funkar bara till slutna kylsystem...
jag har redan numret till halmstadssnubben, men jag skulle vilja hitta nån på lite närmare håll som reoverar pumpar... struntsamma, tack för tipsen i allafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...