Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
magnus21

växel problem!!!!

Rekommendera Poster

har en johnson 40hk från 70 talet med el-växel som jag inte får i fram växlen,back o neutral funkar.har bytt växellåda för jag trodde det var felet men den beter sig lika dant. har testat o rycka bort alla kablar som går ner dit, har för mig att framväxlen skulle hoppa i då men det gjorde den ej utan då kom neutralen i. den snurrar frammåt när den e i neutral men bara lite grann inte så den orkar driva frammåt men åt rätt håll i alla fall.

finns någon kunnig problem-lösare till detta mysterium så tackar jag för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla lös kablarna som går ner till växelhuset, har för mig att de går att ta isär baktill vid tändstiften ungefär. Mät sedan resistansen med ett instrument och kolla om växelsolenoiderna är hela. Det är en för framväxeln och en för backväxeln. Ditt växelhus fungerar så att man växlar med att lägga spänning på resp. solenoid. Det gör att växeldreven sugs mot en elektromagnet och kopplingsclutchen går i ingrepp mot dreven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okie

får inskaffa mig någon slags mät-makapär till det då tack för svaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan köpa en multimeter från biltema. kostar bara någon hundring, men är tillräckligt bra för att se om solenoiden är kass i ditt fall.

Mvh Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

får kolla fall jag hittar en sådan då.

problemet e att jag har typ 10 mil till närmsta biltema  :0(

men tack ändå.

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...