tuben 0 Postad 10 Juli , 2006 vattenpumpen i min aq170 är dålig och behöver bytas. jag har listat ut (bl.a genom att läsa andra inlägg här) att det är snudd på omöjligt att få tag på en ny, och dessutom svindyrt. jag fick även reda på att det finns en snubbe i halmstad som renoverar vattenpumpar, men halmstad är långt bort. så min fråga är alltså, finns det någon där ute som känner till någon i stockholm med omnejd som kan renovera en vattenpump? det borde ju göra det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 10 Juli , 2006 Hej Tuben Har du kollat med en VP återförsäljare om det finns renoveringssats till sjövattenpumparna (det har funnits) med lite p-boxar,lagringar och lite övriga slitdelar. Om dom har renoveringssats så borde dom kunna utföra arbetet också. Men ditt hus kanske är så utslitet att det inte går att renovera med en sådan sats. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 10 Juli , 2006 Det är aldrig huset som slits utan det är axeln och packboxarna som brukar gå. En renoveringssats löser garanterat problemet om inte pumpen är riktigt kass. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 10 Juli , 2006 Borde val tillagga att forutom packboxarna (som ar latta att byta) sa kan ocksa axelbussningarna i brons slitas ut. Ar axeln sliten sa bor du tillsammans med axeln definitivt ocksa byta dessa bussningar (tillsammans med impeller, packningar, packboxar, etc). Ett stalle att hitta gamla VPs pumpar pa kan vara www.ebay.com Det finns manga gamla AQ170 som ligger och skrotor har i USA. Manga av dem har bra delar, galler bara att hitta ratt. Ga till eBay och sok pa impeller 170. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 10 Juli , 2006 tack för tipsen. enligt min mycket kunniga polare som lyssnade på den så är lagret dåligt. jag ska hur som helst ringa till marinshopen imorrn och fråga dem. jag hittade en renoveringssats till b30 på vp-autoparts för en dryg hundring, men frågan är ju då om det sitter samma pump i marinmotorn som i vanliga b30? det gör det säkert inte, nån som vet? hur som helst är vattenpumpen en såpass vital del att jag tycker att det är lite olustigt att meka med den själv, jag skulle nog vilja att den blev genomgången av nån som verkligen kan sin sak. jag vill alltså fortfarande hitta en person i stockholmstrakten som renoverar vattenpumpar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 10 Juli , 2006 impeller, impelleraxel och impellerhus är det inget fel på, det är cirkulationspumpen som pumpar vidare kylvattnet in i motorn som är dålig, för att förtydliga det hela. det ter sig så att på låga varv går motorn varm, men vid lite gaspådrag sjunker temperaturen direkt ner till normal nivå. pumpen behöver alltså lite varv för att orka dra in kylvattnet, och den kommer troligtvis att ge upp helt ganska snart... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 10 Juli , 2006 Aha, sorry, det ar cirkulationspumpen. Jag trodde det var sjovattenpumpen. My wrong! Vet inte om de gar att renovera, men du kan ju alltid ga till skroten och kopa (eller lana) en bilpump fran en gammal B30 och compare and contrast. Det ar troligt da maste plugga nagot uttag pa bilpumpen far att fa den att passa i baten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oliven 0 Postad 11 Juli , 2006 Prova med http://www.martec.se/. De har en del smått och gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 11 Juli , 2006 de jobbar väl med slutna kylsystem? jag kyler direkt med sjövatten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser