Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Jockejo

Växelhus Evinrude

Rekommendera Poster

Är i behov av att byta växelhus till min Evinrude 50 hk 80 års modell. Grundstötning har orsakat spricka i det tråkigt nog.

Bultarna som håller växelhuset på plats var inga problem att få bort, men någon som vet var man lossar växelstången på dessa motorer? Jag kan inte hitta det och har inte tillgång till någon handbok. Hade ju varit kul med lite mer båtkörning i sommar.

MVH Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Sprängskisser finns här:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29

När du hittat fram till din Evinrude 50 hk 1980 så kollar du på Gearcase så bör du hitta växelstång (shift rod), antal bultar som skall lossas m.m.

Problemet blir sen att hitta ett växelhus. Antingen har nån ett liggande el så får du väl köpa en hel utombordare beg och plocka av det du behöver.

Du kan ju prova att slå en pling till Marinhallen ifall de har nåt beg växelhus. Men det lär inte bli billigt hur du än vrider och vänder på detta för ett växelhus är bland den dyraste delen på en utombordare. Hör förresten med ditt försäkringsbolag hur din försäkring kan tänkas täcka sånt här.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag är ganska säker på att det finns en sprint under förgasarna som skall tas bort. Tyvärr kanske du måste skruva bort förgasarna. Åtminstone är det så på 115 hk. Om du hittar begangnat så bör det inte kosta mer en ett par hundra kronor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Tack för svaren!
Kan tänka mig att det sitter något under förgasarna för något annat ställe det kan delas på hittar jag inte. Får ut och leta vidare, kan inte se något bra på sprängskissen.

Jag ringde på ett begagnat växelhus idag, han ville ha 5000:- Känns som ett väldigt högt pris. Får väl försöka leta upp en skuren motor eller något och köpa den billigt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser skadan ut? Kanske du har nån firma i när heten där dom kan svetsa alu...

Fick själv gjort det på ett växelhus, verkstan kollade så att inte huset var skevt innan oxå. Det dom fixade var (ny) skädda och en spricka i konen. 2000vitt eller 500 till kaffekassan ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skäddan är av och det är ett litet glapp i axeln till propellern. Sen läcker oljan från någonstans, vet inte var men ut kommer den. smiley-tongue-out.gif\
När jag väl fått bort det gamla så ska jag åka in med det till en firma här som får kolla på det och göra ett utlåtande. Kanske går att ordna till. Annars blir det fortsatt jakt på blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...