Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
dymo

Har en spricka i båten. Vad ska jag använda?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tog bort träbiten på akterspegeln och bakom den var det en överraskning. Det var en spricka som är 2-3 cm ( se bild ) bred och 20cm lång. Det är et tomrum innanför denna spricka som har försvagat hela konstruktionen. Jag har funderat på att fylla ut detta rum för att göra det stabilare. Vad ska man använda? Är biltemas grejor okej. En sista fråga Vad är det för trä man ska ha till akterspegeln och var kan man köpa det?

Tacksam för svar!

Mvh: Matte

post-20338-1394234714,4928_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas prylar funkar.

Akterspegel ? Trä ? = Plyfa.

Sök i forumet för det är vanligt med sprickor och frågor just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trä = Marinplyfa dvs. playwood limmat med vattenfast lim som tål lättare vatteninträngning utan att spricka upp.

Mvh Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad ska jag använda för plast? Långtrådig glasfiber? korttrådig glasfiber? eller något annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattenfast limmad plywood heter också WBP-limmad. Finns där plywood finns (Bauhaus, Woody, Fredells etc.)

När du pratar om lång eller korttrådig kanske du menar glasfiberspackel? Annars är polyester otrådad det är glasfiberarmeringen som kan vara olika tjock/massiv/ högre densitet. Långa fibrer är generellt sett starkare, men kan vara knepigare att ha att göra med på ditt utrymme. Jag tror inte att det spelar så stor roll vad du väljer.

På vår hemsida kan du se hur vi gjorde när vi gjorde ny akterspegel till vår Canberra. http://hem.bredband.net/micklar

Lycka till!

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för svaret? Vad rekommenderar du att jag ska använda? Ska man först lägga spackel och sen väv och sen spackel igen. Vad ska jag köpa på biltema?

Mvh: Matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan jag skev en hel bok men den kom inte med.

Inköpslista.

Polyester väv aluminiumrulle (för större jobb) penslar för mindre jobb. lösningsmedel för rengörning operatinshandskar (vinylhandskar) gasmask för din egen säkerhet.

Lösningsmedel är bra att ha i en liten glasburk vid sidan om så att inte penseln härdar mellan varven.

Inget spackel förrän du gör slutfinischen. Blanda aldrig spackel och poyester för det blir skit av det hela.

Rengör fån all gammal skit och se till att det är plastrent där du ska lägga ihop det gammla och nya.

Som jag sa tidigare......sök på forumet längst upp så hittar du tidigare inslag om polyester - plastning - sprickor.

Ex. jag sökte på enbart sprickor och det poppade upp en massa som du kan dra nytta av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...