ponan 0 Postad 10 Juli , 2006 Jag har en Jonson 115hk -87 som jag har problem med. Problemet med den är att den inte startar, startmotorn går, bensin finns det på den. Jag har bytt tändstift, kollat bensin- och luftfilter. Det känns som det inte kommer någon soppa till den. Någon som kan hjälpa mej? /Ponan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Juli , 2006 Hej, Har du gnista på stiften? Är stiften torra, blöta eller? Om du pumpar med bensinblåsan på bensinledningen samtidigt som du försöker starta - nån skillnad? Vet ej hur bensinpumpen är konstruerad på en Johnson 115 hk -87 men på de flesta 2-taktare med förgasare brukar det vara ett gummimbran man får byta om bensinpumpen inte orkar pumpa tillräckligt med bensin längre. Har du kollat så du aktiverat choken innan start? Choken bör användas när man startar en kall motor. Brukar vara spjäll i förgasarna som stängs helt när choken aktiveras. Igensatta förgasare är annars rätt vanligt och man kan då börja med att använda förgasarrengöring så ev klegg löses upp. CRC förgasarrengöring t ex. http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=3&country=SE&product=CARBURETTOR CLEANER&brand=CRC RED Kanske du behöver ta isär förgasarna och rengöra mer noggrant samt använda tryckluft också så det blir rent i alla skrymslen och vrår. Finns Johnson förgasarrenoveringskit att köpa om man behöver byta nål, säte, packingar mm. Man köper i så fall en kit per förgasare. Sprängskisser som kanske kan hjälpa dig på traven om du skulle behöva kolla på olika saker innan du ev börjar riva i nåt borde finnas här: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 11 Juli , 2006 Hej! För att pröva om pumpen är trasig kan du pumppa på bränsleblåsan på samma gång som du startar. Pumppa så blåsan är helt skarp hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hakkan 0 Postad 21 Oktober , 2006 Jag har själv precis sålt en Evirude 110 V4 från 1987 (är väl samma som Johnson). Den gick utmärkt, men drog rätt mycket bensin. Innan jag kände till följande var den extremt svårstartad: Motorn har inte en choke utan en primer som på nåt sätt fyller förgasaren med bränsle innan start. Gör så här: Vrid startnyckeln ett snäpp (spänning på) Tryck in startnyckeln som en knapp (=primer) och håll intryckt 8 sekunder. Dra på en hel del tomgångs gas. Starta! Pumpa med primerknappen tills den går! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser