Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
PrinsEugen

Stereo samt högtalare - Hur göra?

Rekommendera Poster

Tjenare

Jag ska installera stereo samt högtalare i farsans Sea Star 600. Jag undrar bara om jag måste punga ut klöver för marina högtalare/stereo. Finns inte att få tag på i min stad ... måste skicka efter och det har jag absolut inte tid med. Kan jag köra med vanliga loudspeakers samt bilstereo? De ska sitta i hytten för övrigt.

En del marina högtalare är ju på tok för klena -> biltemas typ.

Mvh, Prins Eugen - den kloke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!

Själv kör jag med en gammal bilstereo,

och 2 ny köpta högtalare från jula.

Funkar fint.

Skulle det komma vatten på stereon så gör

det inte så mycket bara köpa ny billig igen.

Kollade också efter marinhögtalare fast tyckte

priset va för högt.

Har han hytt i båten skulle inte jag tveka

att köpa vanliga.

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min uppfattning är att marinhögtalare är bara ytterligare ett försäljningsknep för att lura folk att köpa dyra produkter som man tror är bättre bara för en högre prislapp.

Min erfarenhet säger att vanliga bilstereo högtalare fungerar fint bara de sitter någelunda väderskyddade t.ex. under kapell. Får man vatteninträngning förstörs all el ändå, så varför köpa dyrt när man kan köpa billigt och bättre?

Mvh Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla senaste Praktiskt Båtägande där man går igenom vad man bör tänka på vid installation av stereo i en båt. Tips, kolla in MDS marinhögtalare istället för Biltemas grejor. Även om du inte har grejorna under bar himmel är det bra om elektroniken är fuktskyddad då luften oftast är rätt rå i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ett tips bara om du ska sätta in högtalare som inte är avsedda för marint bruk.. 

Vissa högtalare är ju som du vet gjorda av hederlig papperskon, medan andra kanske har någon behandlad yta, alltså papper med, tja, en tunn plastfilm över. En del är gjorda i aluminium osv...   En pappershögtalare kanske inte är lika beständig mot uv-strålning och saltvatten som en t.ex. alu-högtalare är. Även en coatad högtalare borde tåla detta bättre. 

Upphängningen till högtalaren, alltså den mjuka ringen som tillåter membranet att röra sig brukar numera vara i gummi vilket bör klara marint bruk. Dock finns det ju fortfarande sådana som är gjorda i ett sorts skumgummi, vilka kanske inte är att rekommendera.

Vad gäller kontakter så rekommenderar jag att du antingen löder fast dom på högtalaren eller åtminstone använder kontakter med gummihölje, och dessutom sprutar på någon form av skyddande vätska. Tror att crc har en sorts vax för detta ändamål, kolla upp det!

Magneten bör klara sig själv, men högtalarens spole kan börja ärga (stavas det så?) efter ett tag med lite otur. Borde inte vara något problem dock, men risken finns ju.

Vad gäller själva stereon så tycker jag att ovanstående har helt rätt..  alternativet kanske är att använda dig av stereons stöldkasset och ta med dig hela stereon till båten varje gång den skall användas, istället för att bara ta lös fronten eller låta den sitta.

Även på kontakterna till stereon kan det vara en idé att spraya på med skyddande massa som förhindrar oxid å skit...

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...