Luffarn 8 Postad 10 Juli , 2006 Hjärtattack! Nästan i alla fall. Motorjäveln börjar plötsligt gå taskigt och ryka vitt. När vi slöåker på 1500 varv går den ner i fart och stannar! Mera gas och några varv på starmotorn sen går den igen. Lite senare ökar varvtalet rätt mycket helt av sig självt. Vatten i bränslet säger polarna som är rätt haj på motorer. Jag har åkt dieselbåt i 18 år och aldrig varit med om fenomenet förrns nu så det var rätt svettigt, med semesterseglingsstart nästa helg. Jag har en huvudtank nere i tryffelsvinet som via elpump pumpar upp till dagtanken som på självfall förser Yalmar med dricka. Ska jag krångla och suga ur huvudtanken eller räcker det med K-sprit, finns väl särskild sån för diesel? Den nya dieseln blandar sig med vattnet påstod en äldre garvad motorbåtskarl så det är svårt att få ut vattnet genom vattenavskiljarfiltret. Rejält med K-sprit och sen fylla tanken? Huvudtanken är nästan tom därav antagligen kondensen. Det lilla som är kvar kanske jag borde köra ur med elpumpens hjälp. Fast sen är det ju ändå en skaplig slatt kvar där. Skulle kanske kunna använda min fotbolls-oljebytarpump i en tom stos på tanken. Felet är nog att jag börjat segla så mycket att jag inte gör av med diesel alls nästan! Hur skulle ni gjort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Augusti , 2006 Har du inget vatten i avskiljaren så ska det inte vara något problem. I grovfiltret/vattenavskiljaren märker man ju genast när vatten kommer med bränslet. Om vattnet är blandat i bränslet så ska det inte bli några störningar. Om den kunnige har rätt så är det redan blandat i bränslet på samma sätt som om du tillsätter k-sprit. Spriten blandar sig med vattnet som blandar sig med dieseln. Kan säkert vara så att man tillsätter lite sprit med dieseln för att förhindra vattensamlingar vilket ju ställer till både driftstörningar och korrosion. Kolla vattenavskiljaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linjett35 0 Postad 2 September , 2006 Hej, Det värsta är inte vattnet utan det gegga som uppstår i skiktet mellan dieseln och vattnet.Mikroorganismer dvs bakterier och alger. I Norge kallar man det dieseldyr. Det blir en hemsk gegga redan efter några dagar och dett kommer vi att få mer och mer bekymmer med eftersom oljebolagen satsar mer på miljödiesel. Se till att du gör ren tankarna ordetligt i vinter. Ha dem helt tomma eller helt fulla så att du inte får kondensvatten i dem. Tillsätt gärna något medel mot dieseldyr. Kolla ofta skiktet mellan vatten och diesel i vattenavskiljaren och töm ut vattnet. Se till att du har reservfilter både primär och sekundärfilter. Tanka bar på sjömappar där de har stor omsättning och var försiktig på våren. Jagt fick plocka ut min tank för att kunna göra den riktigt ren och har monterat dubbla filter så att jag kan koppla om och rengöra ett åt gången. Jag tror inte på de där fitren med magnet utan satsa på ett medel som stoppar tillväxten. Dewt finns en firma i Göteborg som heter A-Filter 031 7341300 de kommer att till näst säsong ha ett medel som heter GrotaMar det kommer jag att använda när mitt nuvarande tar slut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser