Luffarn 8 Postad 10 Juli , 2006 Vatten i bränslet. Hjärtattack! Nästan i alla fall. Motorjäveln börjar plötsligt gå taskigt och ryka vitt. När vi slöåker på 1500 varv går den ner i fart och stannar! Mera gas och några varv på starmotorn sen går den igen. Lite senare ökar varvtalet rätt mycket helt av sig självt. Vatten i bränslet säger polarna som är rätt haj på motorer. Jag har åkt dieselbåt i 18 år och aldrig varit med om fenomenet förrns nu så det var rätt svettigt, med semesterseglingsstart nästa helg. Jag har en huvudtank nere i tryffelsvinet som via elpump pumpar upp till dagtanken som på självfall förser Yalmar med dricka. Ska jag krångla och suga ur huvudtanken eller räcker det med K-sprit, finns väl särskild sån för diesel? Den nya dieseln blandar sig med vattnet påstod en äldre garvad motorbåtskarl så det är svårt att få ut vattnet genom vattenavskiljarfiltret. Rejält med K-sprit och sen fylla tanken? Huvudtanken är nästan tom därav antagligen kondensen. Det lilla som är kvar kanske jag borde köra ur med elpumpens hjälp. Fast sen är det ju ändå en skaplig slatt kvar där. Skulle kanske kunna använda min fotbolls-oljebytarpump i en tom stos på tanken. Felet är nog att jag börjat segla så mycket att jag inte gör av med diesel alls nästan! Hur skulle ni gjort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Juli , 2006 diesel flyter på vatten sug bort vattnet från botten av tanken. töm filtren troligen fulla med vatten. se till att inte suga diselen mellan tankarna från botten i tanken då får du bara bottensats och vatten blanda inte in mer sprit i dieslen ny tun skräpdiesel innehåller redan mycket sprit som din kompis upplyste om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser