kallekanin 0 Postad 10 Juli , 2006 Gran och fur borde funka bra. Men skulle man kunna göra åror av ett lite snyggare trä? Ask eller Alm? Skulle det kunna funka? Någon som har några tankar kring detta. Eller tips på annat trä som kan bli fint som åror? Mvh. Mårten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 10 Juli , 2006 Spruce? Pine? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svenoscar 0 Postad 21 Augusti , 2006 limma tex furu ell gran med mahogny. ljust mörkt trä vakert. klart ni kan ta Spruce som alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 21 Augusti , 2006 Det klassiska är ju gran just därför att det är ett förhållandevis lätt material. Det är klart att man kan använda andra träslag oxå, och nog kan det bli snyggt, nackdelen är ju att det blir tyngre. MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMyth 0 Postad 21 Augusti , 2006 Ask är kanon. Ett ljust träslag som har en mörk kärnved. Limma ihop olika stavar av detta. Den osymmetriska blandningen mellan ljust och mörkt borde ge liv och lyster åt årorna. Att det sen är hårdare än ek tyder på lång livslängd om de sköts rätt Bok tål vatten mycket bra men det är ljust och livlöst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 4 December , 2006 Om man har en riktig roddbåt som man ska ro mycket med då är det viktigt att de är långa, lätta å rätt balanserade*. Gran är då att föredra -som nämnts tidigare- då det är ett lätt å segt virke. Inte för inte kallades åror förr för gransegel. *lommarna -den del man håller i -bör överlappa varann för att inte den yttre delen av åran ska bli för tung att lyfta. Åxå praktiskt att kunna hålla båda årlommarna med en hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 16 December , 2006 Framförallt skall ju det vara ett träamne som är helt fritt från kvistarSe även denna bild för ideér om att blanda olika träsorter: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bladnoch 0 Postad 16 December , 2006 Alltid gôtt att få någon del av handen, gärna tummen, i kläm när man har åror som går omlott. Att kunna hålla årorna med en hand löser man genom att ha årtullar som årorna ligger lösa i och balans brukar man kunna åstadkomma ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 12 Januari , 2007 Hittade en gammal artikel som kanske kan inspirera (sent om sider, jag vet, men ändå!) Av tillbehör äro årorna det viktigaste till en roddbåt och rodret till en segelbåt. Årorna utgöra ju verktygen, med vars hjälp roddbåten drives fram över och genom vattnet. Dessa verktyg böra därför vara praktiska och välgjorda, samtidigt som de skola vara starka och lätta. De kunna göras av ask eller av ung, seg gran och deras längd till en mindre båt bör vara c:a 2/3 av båtens. En åra består av: bladet, skaftet och lommen. Den bör helst vara gjord av ett enda stycke men bladet kan även klykas in i skaftet och nitas fast. S. k. fiskareåror ha fyrkantig lom och skaft samt äro försedda med kläppar som förstärkning vid ”tullarna”, vilka sitta i relingen och utgöra stöd under rodden. Dessa kläppar ha en längd av 45-50 cm och skola vara något bredare än själva lommens tjocklek. Runda åror äro de som mest användas, åtminstone i finare båtar, livbåtar på fartyg, kuttrar, jollar, kapproddbåtar m. fl. På runda åror är det lämpligt att påspika en stark läderskoning där klykorna slita, ty dels stärker det åran och dels kan man ro mjukt och ljudlöst. Även kan man göra en liten kardelring av tågvirke och kränga på åran samt fästa den just innanför klykan. Det pryder åran och det hindrar att den glider ut om man släpper den. Så ha vi ett tredje slag av åror, som vanligen användes vid insjöar och mindre vatten samt på enstaka ställen även i skärgården. De nämligen, som äro försedda med hylsa att krängas över tullpinnen. För dylika åror erfordras endast en pinne och åran sitter i regel fast på densamma även när den ej användes. Hylsorna böra vara av trä. Järn är naturligtvis starkare men det gnisslar gärna när man ror och det är otrevligt. Alla åror böra, som förut sagts, vara välgjorda, Bladet smäckert och ha en rygg i mitten för styrkans skull. Denna rygg, som är en fortsättning av skaftet, minskas till intet vid bladets ända eller något innan. Skaft och lom skola vara i proportion till bladet, väl putsade och inte klumpiga. Årorna skola vara en prydnad för farkosten och inte vanpryda den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser