Anyone 0 Postad 10 Juli , 2006 God Morgon. Dummaste frågan är ju den som aldrig blir ställd, så därför frågar jag* ; - Måste ljudisolera min Biscaya29 (motor Perkins 145 hk turbodiesel) lite bättre då jag tycker ljudnivån är jobbig. Min fråga är enkel; kan jag/bör jag, isolera avgaslimpan? O S A Anyone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Juli , 2006 Jag tror inte avgaslimpan i sig ger så mycket av ljudet. Plus att den blir obehagligt varm och behöver bra kylning. Så mitt svar skulle vara nej. Jag skulle isolera med brandsäkra dämpmattor på insidan av lådan som motorn sitter i. Tung isolering är bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 10 Juli , 2006 Ja du kan inte isolera avgaslimpan, det är som att isolera grenföret i bilen. Efetrsom du har våta avgaser ljudämpas avgaserna genom den hastiga temperatursänkningen när avgaserna kyls av. Det ljud som normalt går ut i båt är stomljudet från motorn. Det dämpas bort bäst med mjukare upphängning av motorn samt genom motorrums isolering för att isolera bort allt smatter och luftburet buller från motorn. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 11 Juli , 2006 Messersmithvarning! Det går alldeles utmärkt att isolera grenröret i en bil och görs relativt ofta på V8:or mm, däremot så har det ingen ljuddämpande effekt. Slut Messersmithvarning! //Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser