Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Wellcraft19

SOLEX forgasarinstallning for Volvo Penta - bra att veta...

Rekommendera Poster

Manga har sakert redan sett det, men Volvo Pentas instruktioner for installning av Solex forgasare ar (i vissa fall) fel. Pa min AQ171C (eller AQ251C) finns tva olika Solex varianter. Dessa forgasare sitter uppenbart pa manga Volvo motorer men med tidiga och senare avses har forgasare pa moterar fran ca 1986-1991.

 

Pa den TIDIGA varianten skall luftskruven (idle mix) dras i botten forsiktigt...) och sen ut ca tva (2) varv.

 

Pa den SENARE varianten sa skall skruven i botten (forsiktigt...) men sedan ut tio (10) varv

 

Volvo adresserar i sina bocker endast den tidiga varianten (tva varv) vilket gjorde att jag fick en fullstandigt hopplos tomgang... (pendlande och orkeslos). Tackvare Selocs shop manual sa forklarades skillnaden.

 

Forresten. Det ar latt att se skillnden:

- den TIDIGA sitter skruven lite snett och har en exponerad fjader.

- den SENARE sa sitter den i en utgjutning av spjallhuset och gar rakt in i 90 graders vinkeln. Den har ocksa en liten o-ring, men ingen fjader.

 

Forgasarna ar just nu isartagna for att ges nya packningar imorgon bitti nar marinbutiken oppnar igen (sen nar har en MARIN BUTIK stangt Lordag/Sondag...?).

 

Hoppas detta kan hjalpa nagon som har trassel med sina Solex - aven om jag tror det ar enadst AQ171/AQ251 som har just denna uppsattning (aktre forgasaren har automatchoke och aven en elektriskt kontrollerad bransleventil)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

 

Jag sätter in en kopia med stora delar av mitt inlägg från en annan tråd igår för att komplettera Wellcraft19´ s inlägg.

 

Wellcraft19´ s har rätt med att det bara är AQ171/AQ251 dvs 16ventilsmotorn som har vacumstyrd choke på den bakre förgasaren samt elektriskt bränsleventil från fabrik.Däremot så gick/går det att köpa den bakre förgasaren till AQ171/AQ251 löst som reservdel(svindyrt)och bestycka om den med munstycken från AQ131 el AQ151 och därmed få även dessa motorer med choke,däremot så blev det ingen bränslevenil.

 

Om det är någon som är intresserad av att försöka sig på en sådan ombyggnad så hör av er till mig så skall jag leta i mina papper och se om jag kan hitta VP reservdelsnummer på den förgasarsatsen.Troligen kommer det inte att behövas om ni justerar efter mina och Wellcraft19´ s anvisningar.

 

Efter att jag har suttit på läktaren ett tag och läst era problem med Volvo´ s äldre modellprogram AQ131-151-171 så tänkte jag se om jag inte kan hjälpa er med ett justerings tips som jag har gjort många gånger på dessa motorer när jag jobbade som mekaniker på ett Volvo Penta auktoriserat varv.

 

Det ni skall göra är att konstatera vilken modell ni har på förgasarens spjällhus på era motorer,den första modellen med en luftskruv som har en utanpåliggande fjäder är det oftast inga problem med,men dom grundjusteras enl nedan.

Skruva in den i botten försiktigt tills den bottnar.

AQ 131 A-B Skruvas ut ca: 2 varv.

AQ 151 A-B skruvas ut ca: 2 varv.

AQ 171 A skruvas ut ca: 2 varv.

 

Nu kommer vi till den senare modellen på förgasare som oftast var feljusterat från fabrik (man bytte utförande på spjällhuset men man talade inte om för den som monterade ihop den att det skulle vara en annan inställning på den modellen)med den följden att sprillans nya motorer gick som krattor på tomgång när dom var kalla vissa även varma.

 

Den senare modellen har en liten luft skruv som du bara kommer åt med en instrumentmejsel 3-4mm,om den är feljusterad så syns den knappt i hålet på spjällhuset men om den är rätt justerad så ligger den nästan plant med godset tom lite utanför.

 

Skruva in den i botten försiktigt tills den bottnar.

AQ 131 C-D Skruvas ut ca: 9,5 varv.

AQ 151 C skruvas ut ca: 8,0 varv.

AQ 171 C skruvas ut ca: 10,0 varv.

 

 

Det man även bör göra vid en sådan justering är att kontrollera hävarmen mellan förgasarna så det inte kärvar eller ligger på någonstans för då jobbar förgasarna ojämnt.

 

Jag är övertygad om att dom flesta av er får era motorer att gå mycket bättre på tomgång både kalla och varma efter dessa justeringar.

 

 

Mvh Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen info, tack for kompletteringarna!

 

Som du sager att kolla axeln mellan forgasarna ar ocksa valdigt viktigt. Den skall greppa spjallaxeln pa respektive forgasare exakt samtidigt. Galler ju i och for sig i alla fall dar man har tva eller flera forgasare monterat.

 

Skall lagga upp ett par kort ocksa nar jag ar klar - om det ar nagon som ar intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej på er,
Vilken suvverän info - man tackar och bockar :-)
 
Inte minst var det toppen att få bekräftat att det var 8 varv - efterssom det både låter mycket och ser ut som om man skruvat för långt började jag nästan tro att det stod fel i boken...
 
Skulle vara otroligt flott om du kunde få med hur man ställer in axeln mellan förgasarna på dina bilder.
 
mvh en mycket intresserad ekke


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade isär förgasarna från min AQ151.På båda förgasarna hade packningarna mellan spjällhus och halshus(eller va de nu heter)fösvunnit.Ålderdom och baktändning antagligen orsaken.Hörde mig för efter renoveringssats från US-Parts.125 euro(ungefär 1250 kronor)styck.Enligt mej är priset rejält i överkant.Jag skar åtminståne till mina packningar själv och det funkar perfekt.Ställde in luftskruvarna enligt verkstadshandboken och det funkar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan kopa fulla renoverinssatser for Solex 44 for ca $25 pa eBay. Eller, de mest vanliga packningarna (innehaller inte accelerationspumpmembran) for ca $25 hos lokala Volva Penta handlaren (fann en ny och storre som ar oppen pa Lordagar).

 

For de som ar intresserade, har kommer en sprangskiss pa Solex och aven bestyckningen pa mina fogasare ((AQ171C eler AQ251). Tank pa att det skiljer lite mellan motormodellerna, men samma forgasarhus kan anvandas across the board.

 

 

 

Skiss #:        Storlek:

43              1.7      (needle valve)

5               E5200    (idle jet, borde vara 70 enligt Seloc)

11              147.5    (main jet)

12              70       (accelerator jet, borde vara 80 enligt Seloc)

6               44 32    (venturi)

8               60       (air jet, borde vara 190 enligt Seloc)

 

Ovanstaende ar de siffror jag kunnat tyda pa munstyckena. Hoppas det ger lite vagledning at nagon

post-13811-1394234716,9498_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ekke,

 

Bast ar att justera forgasarna med en vaccummmatare, som kollar att undertrycket i insuget pa varje forgasare ar lika (vid samma RPM).

 

Annars sa ar det just pa dubbel (eller trippel) montage av Solex forgasare viktigt att se till att armen som kopplar ihop alla avgasspjall tar lika pa alla forgasare. Dvs, den skall oppna varje spjall samtidigt.

Du kan latt kolla det genom att de hur armen greppar Uet som sitter pa spjallaxeln pa respektive forgasare. Greppar den inte samtidigt, sa far du vrida lite pa piggen (den som gar in i Uet) lite granna pa axeln som kopplar ihop forgasarna. Inte svart, men kan vara lite pilligt beroende pa hur bra du kommer at motorn. En liten tandlakarspegel och bra ljus hjalper alltid.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja,
 
Det har varit lite svårmekat sista tiden för båten har rört sig och det har varit fullt med folk som fikat och grejjat överallt :-)
 
Men snart ska jag nog få en kväll över och då ska jag kolla upp det där med Una - jag tror jag kan se dom ganska bra.
/e 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har monterat tillbaka mina forgasare, justerat dem och aven varit ute pa en lang tur. Motorn gar toppen - och betydligt snalare an forut.

 

Enda som retar mig till vansinne ar hur i h-lvete Wellcraft kunde stoppa en cross member som stracker sig tvars baten OVER insugsdamparen. Sa illa (sa nara) att man kan inte fa av insugsdamparen utan att samtidigt ta av forgasaren (och i och med att de ar kopplade med en mellan arm, sa innebar det oftast att man maste ta bada samtidigt... argh!).

Med andra ord, lite trangt att pula runt forgasarna nar de sitter monterade, men doable. OK, motorn ar VALDIGT lattatkomlig pa alla andra punkter sa jag far val leva med det har.

 

Om du har svart att komma at Una, sa gor en sa bra justering som du kan, och sen kan du lyssna till insugsljudet genom att halla en slang mellan orat och forgasarhalsen. De bor lata ganska lika nar de ar ratt justerade. Detta ar lite av en poor mans synchronization - funkar dock bra om du inte har tillgang till klocka.

 

Och, likaval som det sitter en blandninsskruv pa VARJE forgasare, sa sitter det ocksa en tomgangsskruv. Dessa bor bada justeras nar motorn fatt upp varmen, dvs arbetstemperatur. Kom ihag att tomgangen ligger lite hogre an vad man vill ha i en bil, ca 900 rpm, for att forhindra motorn dor vid ilaggning av vaxel.

 

Jag har ocksa ett blad fran Volvo med munstyckesbestyckning pa dessa Solex om det ar nagon som ar intresserad. Kan latt maila over.

 

Lycka till!

 

Halsningar fran Seattle dar vi i helgen haft varmerekord (igen). Vi hade dryga 101F (38C) pa nordsidan av varat hus och sa varmt har det aldrig varit har... Global warming, here we are...

Gissa om katter och hundar i familjen (samt hustru) tyckte det var varmt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det någon som har erfarenhet var man kan skruva in en vakumklocka i föragsaren???. Vad är det för gänga osv. Jag är nämligen inte vid båten nu och vill ha med rätt grejar när jag kommer dit.

 

Ni kan ju nämna nummer på den fina sprängskiss som är bifogat i tråden.

 

//Nike


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det finns ingenstans att skruva in en vacuum klocka, men gissar att du vill syncha tva forgasare?!

 

Enklast ar med en kaffeburk (eller annan cylinder) som passar pa toppen av forgasarens top platta (hallaren for flamdamparen, nummer 47 i sprandskissen, eller foto har). I denna kaffe burk monterar du sedan din vacuum klocka.

 

Annars kan du ocksa gora en fattigmans synchning genom att halla en plastslang (anvand som ett stetoskop) over venturit pa varje forgasare och lyssna med den tills du far samma ljud fran bada.

 

post-13811-1394234745,7666_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

For de som har denna forgasare och en AQ171A/C eller en AQ251 motor (DOHC topp och Renix elektroniskt tandsystem) och en vandrande tomgang som ar HELT OMOJLIG att fixa till, las nedan.

 

Var ute under hela helgen. Air show, Blue Angles, lite C131, dubbeldackare, etc. Maktigt. Baten gar som en klocka med rena forgasare och nya packningar. Mycket grov sjo/svall fran ALLA hall pga av all battrafik (ett par tusen batar ute pe ne nliten yta). Pa vag hem tuffar vi i ca 20-22 knop, just over troskeln. Kommer narmare marinan dar jag skall droppa av gaster, motorn gar bedrovligt daligt pa lagre varv. Lyckas trots liten/ingen tomgang lagga till med bravur och sen ut igen for att testa. Nagot at inte ratt.

 

Aker ner till min skyddade vik, droppar ankar och lyfter motorkapa. En mkt liten branslelacka fran ett av munstyckena (nummer 9 i skiss). Detta trots att alla kopparpackningar var nya och dragna innan montering. Varmen gjorde dock det mojligt att dra dem lite till.

 

Man kan ALDRIG var for noggran med dessa sma munstycken/kopplingar. Jag drog ordentligt nar jag monterade ihop forgasaren, men det kunde ocksa gatt illa med en liten branslelacka...

 

Motorn gar dock ruttet. Vandrande tomgang mellan 2,500 rpm ner till stall och dod motor. Om man lyckas fa den hyfsat stabil, varvar upp den, sa gar den inte ner igen, forren efter ett tag bara for att do.

 

Jag kollade for vacuumlackor, efterdrog alla packningar, munstycken, justerade, etc, etc. Blev egentligen inget battre. Lyfta insugsdampare och flamdampare for att se sa att acc. munstycken och idle jet satt som de skulle och funkade. Ingen skillnad. Var redo att packa upp, inte bara for kvallen utan aven for sasongen.

 

MEN, upptacke nu lite grann av en slump att jag lyckades trigga detta beteende nar man kopplade bort el matningen till den magnetventil (sitter bara pa den bakre forgasaren) som ersatter det fasta munstycket (nummer 8). Matte spanningen till detta munstycke och det forefoll OK. Efter lite pulande har sa borjade motorn ga helt normalt. Och fortsatte sa under de ca 20 minuter som jag lat den tuffa pa tomgang, med ibland triggade varvtalshojningar. Varje gang gick den snallt tillbaka och stannade vid ca 800 rpm. Jag tog lite ytterligare tid och dubbelkollade (visuellt denna gang) synchningen mellan forgasarna. Satte ihop allting, pa med motorkapa, packade ner allt for en tur i morka natten och allt gick precis som det skulle. Akte tillbaka till samma stalle, droppade ankar pa nytt och krop in for natten.

 

Hela Sondagen tillbringades ut igen (air show) och motorn gick precis som den skulle.

 

Sa, vad var/ar fel? Well, jag vet fortfarande inte men uppenbart sa ar den synliga orsaken en magnetventil. Om det ar styrningen av denna (Renix tandmodul) eller annat ar svart att saga, men om nagon rakar ut for detta, bli inte lika frustrerad som jag, utan ga direkt till denna lilla ventil och undersok.

 

Jag kor alltid med motorummsventilationen igang, men skall satta in in flakt som blaser specifikt pa Renix tandmodul/tandspole for att halla den kanske nagot svalare. Hittar jag dessutom ett bra lage sa kommer jag att satta en lite kylsflans pa sjalv paketet ocksa.

 

Du kan se magnetventil nere i hoger horn pa bifogad bild av aktre forgasare (den har har ocksa inbyggd choke).

post-13811-1394234745,8248_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en bild pa samma magnetventil med matarkablar (eller kabel).

 

Och nar jag skriver det har sa dok det upp en tanke...

 

Magnetventilen ar matad med endast 12V, dvs den ar jordad via forgasarhuset. Forgasarhuset, aven om det ar ordentligt bultat med 4 pinnbultar till grenror, sa finns det trots allt en massa packningar emellan och det kanske kan vara sa enkelt som att denna ventil inte far en riktig jord - och da inte funkar alls! Vart att prova nasta gang!

post-13811-1394234745,8633_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ok. undra hur penta gör när dom ställer förgasarna.

Hur stort hål brukar du göra i andra sidan av kaffeburken, eller öppnar du den helt?

 

//Nike

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte anvant kaffeburken sjalv men skulle gissa att halet skall ha lite mindre dimension an forgasarens venturi, dvs mindre an 44 mm. Du mater ju vacuumet inuti kaffeburken och jamfor mellan forgasarna.

 

Annars, det viktigaste ar ju egentligen att fa en cavity som haller tatt mot forgasarens platta. Kaffeburk hade ratt diameter, men det borde ju ga med annat ocksa (avloppsror, plastburkar, etc, etc). Du maste ju bara ha nagot sa du latt kan flytta vacuummataren mellan de olika forgasarna.

 

Kan scanna och maila over ett par sidor till dig om du ar intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte använda två mätare.

Eventuelt borrar jag hål i filterlocket och ansluter mätarna där. Sen pluggar jag bara det hålet.

 

Jag har föresten en snarlik båt som du har. Fast på kvittot står det sport. Vet du vad det är för skilnad på clasic och sport.

Jag letar förbrilt efter nummret på båten. Vet du var det sitter???

 

Mvh Nike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tror du har en exakt likadan bat (bara snyggare...). Om den heter Wellcraft 192 Classic eller Sport beror pa tillverkningsaret. De bytte fran Classic till sport 1990 eller 1991. Numret pa baten sitter instansat pa styrbords sida av akterspegeln.. I narheten av den tie-down ogla som finns dar.

Du kan ga till www.wellcraft.com och ladda ner en (dalig) pdf kopia av den tidens forsaljningsbroschyr.

 

Lade in lite fragor i din andra posting. Kul om du kunde beratta mer om din bat.

 

Nar du sager borra hal, sa gissar jag du menar locket till flamdamparen. Och, du har sakert redan svurit over den idiotiska designen som gor att man inte kan lyfta bort insugsdamparen utan att; 1) ta isar inredningen, eller; 2) montera bort bakre forgasaren.

Dock, borrar du hal i locket pa flamdaparen och forsoker mata daifran, sa ommer dina matresultat att vara beroende pa luftgenomslappet genom massings natet(flamdamparen) pa varje forgasare och det ar sakert lite olika.

 

Se om du kan hitta en manual for uni-sync (verktyget for synchronisering). Det skall tydligeen choka motorn lite vid anvandning sa jag gissar att halet maste vara mindre an forgasarens venturi for att funka.

 

Maste finnas manga pa gudien som anvant ett av dessa verktyg. Var ju mkt vanliga forr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...