HenryB 0 Postad 9 Juli , 2006 Hej igen!Behöver era råd igen. Problemet har återkommit. Skrev om detta förra säsongen och fick motorn att gå som den skall under slutet av förra säsongen. Nu har problemet återkommit.Motorn går så att säga antingen eller. Startar den så går den bra så länge den är på. Stannar du och tar en fika och startar om kan det vara kört. Kall eller varm spelar ingen roll. Böt tändspole med tillhörande tändhattar, rengjorde förgasarn och böt bränslefilter, mm under förra sommarn. Jag tror inte att det är på bränslesidan problemet sitter. Lyfter jag den undre tändhatten så att det blir en loppa mellan tändhatten och tändsiftet går motorn jämt och fint ibland. Men bara ibland.Ignorerar man felet och chansar finns möjligheten att motorn hoppar igång efter att ha hostat ett par gånger, men det är inte säkert. Några förslag?Henry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Juli , 2006 Hur ser stiften ut? hoppar den igång efter du låttit loppa hoppa ? när du gör detta tvingar du spolen att leverar max möjliga och går den sen en stund felfritt så har du fel i spolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenryB 0 Postad 12 Juli , 2006 Köpte ny tändspole förra året med tillhörande tändhattar. Misstänkte detta först. Fukt eller annat fel. Det övre tändstiftet torrt och fint, det undre lite blött.Och ja, om jag låter loppan hoppa går den jämnt och fint på bägge cylindrarna ett tag, ibland.Om jag forcerar den och låter den gå på en cylinder så hostar den till och försöker tända och efter detta hostande och hackande har upprepats ett par gånger går den sedan rent så länge man har motorn igång. Problemet uppkommer alltid vid kall- eller varmstart. Aldrig under gång.Finns det någon elektronisk termostat som av säkerhet stänger av en cylinder? Hur är det med tändstiftskvaliten nuförtiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juli , 2006 förutsätter vi att det är den torra som inte går så är det soppa problem, felsynk, lågfartsblandningen felinställd. Förutsätter vi att det är den blöta som inte går så ev soppafel med överdrivet fetblandning, flödande förgasare nålventil. Tändfel ev bara någon halvt av oxiderad sladd vid modulen eller spolen. skifta först stiften och se om felet flyttar på sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser