Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Oliven

Evinrude 4 hp delar och olja.

Rekommendera Poster

Hej håller på att tittar på en äldre Evinrude 4 hp.

Jag undrar om någon i panelen vet någon butik i Sthlm som håller med delar till de äldre motorerna.....

Behöver ny impeller / impellerhus eller om man nu kallar det för vattenpumpshus....

Samt vad det skall vara för olja i drevet..

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinshopen i Älvsjö har delar till den motorn.

Olja i växelhuset skall vara Outboardgear oil EP 80-90.

Dvs en växellådsolja för marintbruk. Det finns att köpa i tuber på det flesta bensinmackar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en tub olja till drevet på min lika motor på biltema. Köpte även tvåtaktsolja där, väldigt bra priser.

Hur ofta brukar ni byta stift på såna här fjuttmotorer? Jag är inne på fjärde säsongen nu utan stiftbyte, men motorn får ju knappt gå nåt alls på en hel säsong, jag använder min som jollemotor. Den går på första rycket, och jag tycker den lilla tvåcylindriga maskinen går mjukare än de nya småmotorerna som är encylindriga. Evinrudes minsta 3,5 hk är både encylindrig, klenare och större och tyngre än den gamla tvåcyl pärlan. Små Honda fyrtaktare är en hemska jävlar att bullra och skaka, har suttit i hamnar och studerat. Tycker det verkar som att Jonsson/Evinrudes motorer går bäst.

Det är nog absolut värt att kosta på just de här smidiga motorerna lite delar och jobb. Som jollemotor håller säkert en sån där 80-talare i 20 år till eller mer. Och nya tvåcyl 4 hk tillverkas inte alls.

Jag såg hemsida nyligen som visade exakt med hjälp av motornumret från vilket år Jonsson och Evinrudemotorerna är i från.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...