Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
paddlaren

Hur fungerar en avgaslimpa?

Rekommendera Poster


Hej!
 
Är nyfiken av naturen så jag undrar hur en avgaslimpa fungerar. Vad är hemligheten? Är den magisk? Har en inombordare MB10A och är i första hand nyfiken på inombordarprincipen om den skiljer sig från utombordare.


 
Den verkar vara snordyr så man kan fundera på vad det är man får för pengarna och varför den är dyr. I http://www.maringuiden.se/forum/;thread=106603 skriver Rikard79 att han själv gjort en i rostfritt. Uppenbarligen är det möjligt att själv göra en avgaslimpa. Vad är det i så fall man skall bygga?
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Avgaslimpa ar egentligen bara ett vattenkapslat grenror. Det har ocksa oftast ett kna (sittande over vattenlinjen) som skall forhindra vatten att tranga tillbaka in i motorn (skall nastan alltid kombineras med en flap pa antingen avgasutblas eller avgasbalg - for I/O-drives). Detta sa vatten inte trangewr in i motorn om du backar och plotsligt slar av motorn (leder i varsta fall till hydrolock och bojda vevstakar).

 

Avgaslimpan ar ocksa det sista stallet pa motorn sjovattnet kyler innan det - via avgaslimpan - dumpas ut blandat med avgaserna.

 

Varfor nu alla dessa problem?

Ett okapslat grenror skulle bli mycket varmt och innebara en stor brandrisk i (tranga) motorutrymmen i en bat. Oblandade avgaser skulle ocksa bli varma och vara svara att fora ut genom en skrovgenomforing utan att smalta kringliggande plast eller skada traskrovet om det ar en trabat.

 

Vissa batar har sa kallad dry stack, dvs ett tortt avgasutblas via nagon typ av skorsten. De har fortfarande grenror, ibland vattenmantlat - men ingen vattenblanding, darav dry stack - men oftast ar de isolerade med nagon typ av avgas filt for att vara cold to the touch.

 

I och med att avgaslimporna utsatts for sjovatten (sott eller salt) och ser en massa olika temperatur andringar har de en formaga att rosta inifran med tiden. Hur mycket ar beroende pa hur baten anvands, om den ligger i sjon, pa lift, pa trailer, salthalt, hur noga agaren ar att skolja sjovattensidan av kylsystemet med sotvatten efter korning, etc, etc. En del far 10-20 ar ur en limpa, andra tvingas byta efter nagra ar (dock alltid nar garantin har gatt ut, Murphys law...).

 

Att limpor ar relativt dyra beror pa sma serier, jamfort med motsvarande delar for bilmotorer, samt komplikationen med vattenmantel.

 

Ar man handig med svets sa gar det att gora en limpa sjalv. Jag skulle dock vara nagot forsiktig med rostfria da de kan sla sig. Rostfritt till skillnad fran gjutjarn ar inget bra metall i och med at det ror sig ganska mycket beroende pa temperaturvariationer och rostfritt kan ocksa ha en formaga att spricka om det utsatts for vibrationer. Detta gor rostfria limpor - om de ar av god kvalitet - oerhort dyra (tredubbla...) jamfort med gamla gjutjarnsvarianter. Helt enkelt svara att tillverka, men andra sidan sa rostar de ju inte heller...

 

Du kan hitta massor pa natet gallande limpor (sok pa marine exhaust manifold pa natet)

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...