stefan730 0 Postad 9 Juli , 2006 hejsan köpte en burk med polyester fick liten flaska härdare till detta. hur menar dom att man ska mäta upp detta? 2 % ska blandas i polyster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nozer 0 Postad 9 Juli , 2006 Jag köpte på mig ett litet set med hushållsmått på en vanlig ICA affär o använde när jag plastade. /Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 9 Juli , 2006 Det brukar stå lite blandningstips på burken, härdarens kork brukar rymma 5ml Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 9 Juli , 2006 Finns graderat mätglas i båtaffärerna som säljer plast och epoxy. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 9 Juli , 2006 Ta på ett ungefär funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 9 Juli , 2006 undra oxå detta ja ha 250 ml polyester i burk från watski. o en liten behållare härdare. sen fick jag med microballonger nått pulver ska man andända detta med polystern i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 9 Juli , 2006 Blanda lite grann i taget så blir ni inte så ledsna när ni blandar fel. Nu när det är högsommar kan 2 % vara alldeles för mycket för att ni ska hinna jobba ut det innan det börjar härda. Under vår renovering körde vi 1 % härdare med biltemas polyester vid 20 grader i garaget. Vi tog en avklippt PET-flaska polyester (1,5 liter) och en matsked (15 ml) härdare, funkade kalas! Prova er fram, och bli inte ledsna när ni blandar fel, för det kommer hända. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crosswave 0 Postad 9 Juli , 2006 Biltema har rätt uppmätta härdare till polyester burkarna.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oliven 0 Postad 9 Juli , 2006 Du kan ju alltid väga upp polyestern... 100 gram polyester 2 gram härdare.... Detta är väl egentligen lite fel då polyestern och härdaren har olika densitet.... Men för mig så har det fungerat utmärkt.. (OBS! Skall du plasta på väggar / lodräta ytor så bör du använda en annan polyester än Biltemas..... Köper du i båtbutik så innehåller polyestern Tixotropin vilket gör den lite fastare än Biltemas polyerster.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 10 Juli , 2006 Såhär gör jag (nu är det iof epoxy i burken, men det ser ni kanske inte ;-) /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Juli , 2006 2 procent är bara att ta mycket lite skulle det bli för mycket så härdar det bara fortare , när du blandar vanligt spackel är det tex 5 procent inte börjar du då med våg eller mätglas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 10 Juli , 2006 hur ska man mäta upp detta mycket dåligt man ej få nått hjälpmedel till det. ja ska blanda en halv dl polyester, hur mycket härdare ska ja då ta? ett par droppar typ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 10 Juli , 2006 När du blandar mycket små mängder behöver du inte mäta. Men om du har för mycket härdare blir det bl.a för varmt. Plastglaset på min bild är tillräcklig mängd för att det ska börja brinna om man blandar fel. Någon plastexpert kan säkert förklara vad som händer med plasten på längre sikt om man har för mycket härdare. Fast visst har jag också blandat på känn några gånger. Och hällt i för lite! DET vill man inte... /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 10 Juli , 2006 Blandar man för mycket härdare kan det bli för varmt och spricka. Och lagningen inte fullgod. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 1 Augusti , 2006 Föreslår att du går till Apoteket och köper några medicinsprutor. Sen är det bara att räkna ut hur mycket 2% är i ml (graderingen på sprutorna). //U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser