Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Rikard79

Motor fråga

Rekommendera Poster

Aj Aj på er alla sjörövare och kaptener hehe 2.gif\ .......

Jag och en polare köpte en Monark 670 salog av 1973:år med en vp 115A 100drev för nån vecka sen och till det tråkiga e att motorn rasa efter typ 3-5 Timmars körning tog in vatten i oljan mm mm.

Jag lyfte toppen och hitta då att det rostat/Spruckit i toppen mekkan ventilerna i 1:ans cylinder, Vart en tur till Stockholm och köpa en ny renoverad marin topp sen hem och börja montera.

Skulle spola rent motorn sa han han som jag köpte toppen av och den gjorde vi till förvåning att det va stopp i alla kyl kanaler i Blocket när vi fått ut ca 1-2 kg skräp rost mm ur avtapnings hålet och allt flöda bra så montera jag toppen sen dela jag på avgaslimpan och märkte även att det va totalt igen satt där,1 och 1/2 timme senare med högtryck och svetstråd och ett satans pill så va det rent och snyggt även där men avgaskröken som jag tror den kallas blir jag fundersam så nu frågar jag er experter ska den verkligen se ut som på följande bilder ?

Oerhört tacksam för snabbt svar då det e ihoppsättning i morgon.

Mvh Rikard

post-2907-1394234713,7604_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.....lite luriga bilder men jag vill minnas att min såg ut så där oxå på en gammal 130 jag hade, de e ju bara avgaser som kommer i röret i mitten vattnet kommer via det lilla röret på åvansidan om jag inte missminner mej alldeles, min va så dålig så jag bygde en ny i rostfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar....

så det bör va lungt då??

Men ska kylvattnet ut den vägen oxå?

Hur byggde du den i rostfritt ? ( Nyfiken ) bild ?

mvh Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nissed

Hej, det finns en på blocket, men din ser ju rätt ok ut så varför byta?

//Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det va de jag inte visste om den skulle se ut så där inuti som på dom 2 övrebilderna.

Men om den ser ok ut så byter jag ju inte.

Mvh Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nissed

Hej igen, lite rost gör ju ingenting, det blir det förr eller senare iallafall. Kolla bara så att det inte är hål i den.

Annars så kostar en ny ca 1400 Sek, finns på DREVIA bland annat.

Mvh Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visat bilden för en gubbe som jobbar med marin motorer nu och han säger att det inte ser bra ut alls att det typ inte går att köra med det där knät (avgaskröken ) fan hur e det nu hehe går det eller inte ?????

Mvh Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu e det helt klart i alla fall.

OM det e några som läst och sett på bilderna så e det ABSOLUT inte ok att använda en avgaskrök som jag visat på bilderna.

Har frågat 3 st Marin firmor var av en gubbe har pysslad med volvo B20 marinare i 45 år sen har jag mailat Drevia.se och dom sa oxå ABSOLUT nej.

Så nu vet vi.

det som övgör att man inte kan använda den e det som visas på bilden.

post-2907-1394234714,8314_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nissed

Hej, vad menar dom, att det är gravrost eller vadå?

//Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det e upprostat så det läcker in vatten från kyl/Vattenkanalerna till Avgaskanalerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...