Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
AudiTQ

Tips om motorstyrka på en Buster RS

Rekommendera Poster


Ska om nån vecks byta motor på min Buster RS som jag har till fiske och vattensport.  Tänkte byta bort min något struliga och törstiga Yamaha 70hp till en mindre motor. Ny givetvis.  Vill ha lite råd o tips om vilken motorstyrka ni tycker är lagom på en 4.5 meters RS  samt vilket motorfabrikat.

Jag är INTE ute efter 4-takt.  Två takt, tre cylinders utombordare på 40-50hk

Tittar på Mercurys sortiment.

 

Bra lås till denna motor är också intressant.

 

Tacksam för svar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shhit den borde ha gått rätt bra med en 70hästare i röven ;)

Buster RS görs ju inte längre men den båt i buster sortimentet som har samma mått som den är idag Buster S, och på den är den högsta motorstyrkan 30hk. Men själv har jag sett Buster RS men 60hästare på akterspegeln och dom har ju inte sjunkigt i alla fall.

Men hur som hälst, om du nu klagar på att din tvåtaktare är törstig så tycker jag att du ändå ska vända dig till en fyrtaktare.Du berättar också att du fiska och då är en 4-takt den ultimata fiske motorn.

Yamaha tycker jag personligen gör dom bästa 4-taktarna och där kan man också få bra paket pris där det till ex ingår Nautilock lås till motorn.

 

Här har du i alla fall en yamaha till ett bra pris http://www.blocket.se/vi/8644919.htm?ca=7_s

post-8997-1394234713,3635_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe, jo! bustern gick rätt fort när den fungerade som den skulle...men hon var lagom baktung också..haha...vid kraftig sjögång när man backade så kom det in rätt mycket vatten över akterspegeln..

 

Visst, 4-takt är bränslesnålt och bra vid fiske. Men hur är det vid vattenskidåkning då ? orkar dom dra upp folk i 60-90kg klassen :)

Nackdelen med 4-takt är att dom motorerna är mkt mer stöldbegärliga. 2-takt är inte lika hett längre.

 

Hur fungerar Nautilock förresten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

En jobbarkompis har en Yamarin 490 med Yamaha F50 4-takt och det är inga problem att dra upp en vattenskidåkare med det ekipaget. Kompisen väger ca 85-90 kg och han komer upp utan problem på vattenskidorna.

 

Den Yamaha F50 för 39 tkr kan nog passa fint. Väger ca 108 kg så den väger väl ungefär som din gamla Yamaha 70 hk 2-takt.

 

Jo, det stämmer att 4-takt är mer stöldbegärliga. Men det beror ju lite på var du har båten nånstans. Bevakad båtplats är nog bäst att ha båten vid, ensam brygga typ vid sommarstuga är nog sämst.

 

Nautilock dvs elektronisk startspärr funkar bra men tänk på att fjärrkontrollen till den som kallas Nautilock generation 4 ej är vattentät (en rätt stor nackdel).

http://www.marineprotect.se/nautilock.htm

 

Bättre är då en Boatgard 201 (som är en startspärr den också) för den har vattentät fjärrrkontroll. Jag har själv en Boatgard 201 på min Yamaha F115 4-takt. Batteriet kan ej bytas på en Boatgard fjärrkontroll men batteriet håller i ca 5-10 år vid normalt bruk så det är rätt bra ändå.

http://www.boatgard.com/boatgard/index.htm

 

Det man normalt gör nuförtiden för att försvåra stöld är väl åtminstone en klass 3 bult genom akterspegeln typ Abus bultlås 39 eller CombiLock(som ersätter en av motorbultarna).

Stöldskyddsmärkning typ Securmark samt en startspärr.

Observera att Securmark och startspärr kan du ej montera/utföra själv då de kräver att behörig person utför detta för annars godtar ej försäkringsbolagen åtgärden.

 

Och så klass 3 lås plus kätting plus stävögla förstås.

En snapp off ratt kan ju hindra tillfällighetstjuven som tänker dra iväg med båten men de mer professionella stoppar det inte (dock kan du ha tur att de tar nån annan båt än din istället).

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


hehe ja för fan! Min 50 hästare drar upp mig (73Kg) hur lätt som hällst och jag har inga problem att komma upp bakom 20hästaren häller, så det tror jag inte är något problem. Min buster L har vi mäst vid sommarstugan och där har inget blivigt stulet dom senaste 35 åren. Men när den ligger i stan så har vi plats i en dygnet runt bevakad hamn och det har funkat skit bra.

Nautilock har funkat väldigt bra men jag tror framför allt att det är välldigt bra att ha som avskräckare för tjuvarna. (har förresten tappat dosan i vattnet två gg och den funkar än)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack bossee och crosswave för era utförliga svar! nu vet man lite mer.

 

Problemet för mig är varvet där jag har båten, typ noll bevakning. Dock väldigt mkt bebyggelse väldigt nära som gör det svårt att sno nåt på varvet.

 

Vad kostar det att installera ett Nautiloc ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du får instalklationsbidrag hos många försäkringsbolag. Så det brukar landa runt 3000-3500 kr i slutändan det du får betala. Sen får du premierabatt på försäkringen efter installationen. Kolla med ditt nuvarande försäkringsbolag el det bolag du tänker försäkra båten hos.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...