Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Secalka

Någon som är kommunpolitiskt skicklig ?????

Rekommendera Poster

 

Sommarens mera udda fråga kommer här.

 

I mina små farvatten har vi en flytbro med en liten båtpassage, där man kan åka igenom bron. Passagen är 2,5 meter bred och ligger mitt i ett strömmande vatten från kraftverket så man är ganska försiktig när man åker där av förståeliga skäl. (1,5 meter djupt).

Nu börjar bron bli lite skranglig och tekniska kontoret funderar på om den skall servas eller bytas.

Ansvarige för projektet på den tekniska avdelningen tycker nog att den skall bytas till en liten valvbro och det vill ju jag också givetvis men han säger samtidigt att det blir nog reparation, för det kostar mindre men vi får ju givetvis reparera igen om ett par år

Vad jag förstår så tar men dessa beslut i Tekniska nämden där folkvalda sitter.

 

Min stilla undran är då, hur påverkar man beslutet lättast ??

-via tekniska kontoret

-via den folkvalda

-via något annat ??

 

Vad slår bäst ??

-miljöaspekt (större båtar klarar fyrtakt)

-trivselaspekt

 

Någon som har råd till salu?

 

(tråden skulle givetvis ligga under Övrigt snack men hamnade fel och gick inte att ändra, sorry)

 

 

//admin

Tråden flyttad till ÖvrigtSnack

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Politiskt skicklig vet jag inte. Men kommunpolitik är ofta ekonomi: vad är billigast? Och då brukar den tekniska handläggaren få räkna på olika alternativ. Kan man få kalkylerna att luta åt rätt håll så...

 

Kan man hjälpa killen på tekniska att räkna på vad en valvbro kostar, jämfört med reparation i år. Och nästa år och nästa år...?

 

Finns det någon estetisk aspekt, att en valvbro blir vackrare att titta på? Mer romantisk för yngre par att stå på och titta på månskenet och varandra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Renovering =250 000:-

Ny Bro =800 000:-

(Enligt tekniska kontoret)

 

Befintliga bron ser ut som en kvarleva från ingengörtrupperns övningsfält så vad som helt ser bätte ut.

Det jag funderar på är hur påverkbart beslutet är. Tre renoveringar betingar samma kostnad som en ny bro. En utsmyckning i vår enda rondell kostade 1 000 000:- och den bör man inte titta på när man kör bil pga trafiksäkeheten osv osv.

 

Vägs miljö in i bilden?

Boendes möjlighet att ta sig ut i nästa sjö. Varje hushåll har väl en båt vid denna pöl så vi pratar nog 25-30 båtar i den ena sjön som bara är 600 x 150 meter.

Vem skall påverkas ?? Ordförande i nämden? Opinion via lokaltidningen ?

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska göra följande.

Uppmärksamma den lokala befolkning med priserna du har dina händer genom tex den lokala tidndingen. Sedan när du börjar få gensvar så samla in en namnlista och se till att få alla namn som tycker lika dig på papperet. (det är lätt att prata om det än att göra nånting åt saker) Lämna sedan in frågan till ett öppet möte på kommunfullmäktige och lämna även över namnlistan där. Se även till att du inte är ensam som tycker lika dig inne i salen.

Tänk på att det är val år i år.

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bestämmer man det i kommunfullmäktige???

Trodde att man tog de besluten i tekniska nämden, det var därför jag antog att det vore smartare att påverka tekniska nämdens ordförande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Eftersom jag sitter med i Tekniska nämnden i min kommun så kan jag försöka svara. 
Om det ligger inom tekniska nämndens budget så tas beslutet där, men risken är ju att Tekniska behöver extra pengar för en ny bro. Ju fler du kan påverka desto bättre är det. Miljöaspekten tror jag inte på. Däremot skulle jag betona det estetiska. En ny träbro kan bli ett vackert inslag i stadsbilden. Vi var tvugnna att bygga en ny bro när en gångbro rasade. En enkel bro hade kostat ca 1.5 Mkr, men vi byggde en lite snyggare och fick betala ca 0,5 Mkr extra.


Nu är väl detta inte så stort problem, hoppas jag. Skulle det vara i min kommun så skulle jag rösta för en ny bro.
 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Algot för svaret.

 

Går det att rangordna argumenten ?  Vad biter bäst ?

 

- Estetisk bro ?

- Möjlighet för boende att ha ett bra sjöliv ?

- Barnens säkerhet

- Miljö ( kom ju långt ner..)

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vad för bro som de räknar med kostar 800 000 kr.

Det kan finnas billigare alternativ t ex en limträbro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får vi se om journalisten reagerar. Lokal tidningen har presenterat en investeringslista för 2007 men där var inte bron med.

Har mailat till journalisten och frågat var bron tog vägen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...