Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Petsson

Hjälp med att koppla in reglage på Yamaha 80

Rekommendera Poster

Har ett långvarigt projekt som består att med väldigt lite båterfarenhet samla ihop en byggsats som spridits med vinden och sen sätta ihop allt. Har nu kommit till att hänga på motor och därmed även reglage, ström och styrning. Motorn är en 80hp Yamaha, årsmodell okänd och reglaget är Premium Side Control 703.

De två kablarna som verkar sköta choke och gas (samt växel) hittar jag till, även 10-pinnars kontakt kopplas in. Men hänger det ut 4 stycken lösa kablar från reglaget samt 5-6 lösa i motorn, finns det bilder eller manualer för att se hur detta kan lösas? Eller nåt proffs här inne?

Även batteriet skall kopplas in och även där lite osäker på vilka kontakter som skall kopplas ihop!

Tack på förhand

Mvh

Petsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Manual i PDF till Yamaha 80AETO 1984 (om det nu är det du har) finns här.

Där finns elschema i slutet av manualen. Skulle inte tro att det hänt så värst mycket mellan årgångarna för Yamaha 80 hk 2-takt. Jag tror Yamaha 80 hk 2-takt kom 1983 och tillverkades rätt länge, åtminstone en bit in på 1990-talet.

Kolla om du hittar motorplåten, där hittar du bokstaven som anger årsmodell. Gå till Marinshopens hemsida, Modellguide, Yamaha, så finns beskrivet var du hittar bokstaven och vilken bokstav som är vilken årsmodell. Om din t ex är en 1984 så skall den ha bokstaven N på motorplåten.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De manualer som ligger på nätet hjälper inte så långt som jag hade hoppats. Men om någon är lika mycket nubörjare som jag själv:

Gas samt växel ansluts lätt på sidan av motorn, det syns/känns vilken som är vilken. Den kontakt med 10-pinnar (kan ibland vara 7) skall bara anslutas rakt in i motsvarande kontakt i motorn. De fyra lösa sladdar som jag hade användes enbart för instrument (varvtal, trimvisre etc) men då instrumentet är sönder hänger sladdarna lösa. Elen ansluts till plus-kontakt på högra sidan, långt bak. Medans minus ansluts på andra sidan och längre fram.

// Petsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...