Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
BoBest

Tips om DC-köp tas tacksamt emot.

Rekommendera Poster

Hej,

jag planerar att köpa en DC till hösten/vintern.

 

Mina krav/önskemål är:

Övernattningsplats för två personer.

Inombordare

Diesel (det finns inga bensintankstationer i södra skåne!)

 

Jag är sugen på en nästan ny eller helt ny. Jag har kollat lite nordiska båtar på nätet (Uttern, Bella, Ryds, Örnivk m.m)

Den modell som jag just nu är sugen på heter Örnvik 650 Cruiser 1,7 dti, men jag har inte bestämt mig ännu.

 

Nu behöver jag er hjälp. Jag är tacksam för alla råd, tips och trix.

Med vänlig hälsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Personligen tycker jag att du ska skaffa dig en DC som du trivs med rent designmässigt. Amerikanska daycruisers typ Chris Craft Lancer, Bertram Moppie, Bertram Convertible är sjödugliga och otroligt vackra, du kommer att få massor med avundsjuka blickar och komplimanger om du glider med stil. Kör själv North American Offshore (samma stuk som ovan nämnda) och är väldigt nöjd med dess stabila gång i sjön uppseendeväckande klassiska design. Har sett annonser vid ett par tillfällen på renoverade Lancers med diesel inombordsmotor. Själklart är dock en ny båt mer välplanerad inredningsmässigt än en gammal. 

 

Jag tycker inte att du ska låsa dig vid en fabriksny båt. Fastställ en budget och kolla sedan vad du kan få för den summan och jämför alternativen.

 

Men som sagt satsa på en båt som är seriöst sjöduglig om du ska ha den i havet. Jag är bara entusiastisk båtägare och absolut ingen expert på olika båttyper utan nämner bara ett par alternativ som jag tyckte var atraktiva när jag själv letade båt.

 

Bifogar en bild på min båt som referens för båttypen ( i o f s försedd med bensinmotor)

/ Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ibiza 23 Weekender tror jag går att få med en Volvo Penta D-serie diesel.

http://www.ibizaboats.no/baater.php?type=weekender&gruppeid=493&navn=23weekender&galleri=183

Ibiza boats är vad jag läst bra kvalitet men kostar en del också.

 

Ryds 23 DC går ju att få med en 190 hk diesel också.

 

Klarar du det lilla krypinet i en Uttern D55 med 1,7 liters turbodiesel så blir nog det billigaste om du skall köpa nytt. Men jag skulle nog inte klara många nätter i en såpass liten båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

 

Jag är fantastiskt nöjd med min Stingray 200CS. Den kommer i år också med Pentas nya D3-diesel på upp till 190hk vilket borde ge denna båten helt oslagbara prestanda i sin klass.. Min båt har en 190hk Mercruiser bensinmotor med vilken den gör 50 knop och enligt fabriken skall dra cirka 0,9 liter/distans vid marschfart. Dieseln borde klara liknande toppfart och säkert ännu bättre bränsleförbrukning!

http://www.stingrayboats.com/products/models06/models.php?model=200cs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

tycker du verkar vara ute efter en bra båt 21.gif\, kör själv en 540 DC och är mer än nöjd med design, planering och egenskaperna i sjön. Tror inte jag har hittat en som passar så pass bra till mycket användade som Örnviksbåtarna. 540n är i minsta laget för 2 personer att vara ute i mer än ett par dagar men 620 eller 650n  mer i klass för helgturerna.

 

Som helgutflycktsbåt så är toa (om man inte har kemtoa) och kök som saknas mest, om man har kapell så är känslan mer än vad platsen igentligen är pga storleken på kapellet.

 

Dagsturer så funkar den lika bra som vilken DC som helst trots sin enklare aktersoffa (jämnfört med Bella eller Uttern t.ex). Bordet i aktern är kanske i klenaste laget men annars en perfekt plats för fika eller lunch. Soldäcket är bara underbart med solen i skyn smiley-cool.gif\.

 

Till fisketurerna slår den förmodligen 98% av alla DCar för soffan bak kan användas utan dynor och kladd med fisk och dyligt är bara att skölja av. Kapellet går att ta bort i en handvändning så är man extra försiktig så klara man det också.

 

Jaa tipset är definitivt en Örnvik 650 C om du är ute efter DC med diselmotor. Hoppas jag har hjälpt dig lite i alla fall.....

 

 

 

Är själv ute efter att förnya mig och har så himmla svårt att överge modellen men kök och toa är viktigt eftersom helgutflycketerna blir längre och längre. Man kanske kan krångla in något i en 620 eller 650 ?? det återstår att se i höst när vi skall bestämma oss 2.gif\

 

Lycka till och skriv gärna en rad vad du bestämmer dig för...

 

/Salstad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för alla värdefulla synpunkter.

Jag har naturligtvis kolla på alla förslag och jag måste erkänna att de amerikanska lite äldre modellerna är oerhört attraktiva. Tyvärr hamnar de på en ganska hög prisnivå.

 

En sak som gör det svårt att jämföra olika modeller är den torftiga informationen om båtarna som finns på nätet. Det verkar allmänt vara som om generalagenter och återförsäljarna inte riktigt har förstått värdet av att publicera så mycket information som möjligt på nätet. Jag har dessutom skrivit mail till en återförsäljare och bett om pris på tre modeller som han har i sitt program, men utan resultat.

 

Jag kommer senare att återkomma här om mitt val.

 

Ha det gott //Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja måste kommentera det som du skrev om information på nätet. Märket du är ute efter är fruktansvärt informationsfattigt, jag har liksom du strosat efter allt och lite till men knapp information finns att tillgå. Två små tips är Danskar eller Danmark som har mycket mer information om dessa båtar som där heter Quicksilver, och ring runt till olika försäljare för det finns pengar att tjäna.... själv tjänade jag ca 25-30 även om jag åkte 30 mil och hämtade hem pärlan 1.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har nu bestämt mig och skrivit på kontraktet.

 

Det blev en Nimbus 26 Epoca Targa från 1992. Diesel, Kad42.

Alltså, en båt som inte på något sätt stämmmer överens med mina första ideér om hur den skulle se ut.

Jag tror och hoppas att jag kommer att bli nöjd.

 

Hälsningar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ditt köp, hoppas att du blir nöjd...  :)
 
MVH//1000 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...