MickeF 22 Postad 8 Juli , 2006 På onsdag bär det av med motorseglaren från Råå hamn. Önnereds brygga är målet då grabben ska spela Gothia på biliavallen. Därefter ska vi glida omkring i Göteborgs skärgård i ca 2 veckor. Har ni tips på vad vi ABSOLUT INTE får missa? Hur långa etapper seglar ni när ni ska dra iväg? Hade tänkt en ca 6 timmar åt gången. Då kanske man kommer en 30 distans på en dag om man har tur eller järngenua. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lanneer 0 Postad 9 Juli , 2006 Hej. Så härligt då själv kan man ej segla för storseglet är på lagning på Lind segel. Hoppas att det blir av att segla när man får tillbaka det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst peter1904 Postad 9 Juli , 2006 Åk runt bland öarna och lägg till i små vikar, bada, fiska, grilla och drick öl.... det räcker väl?...Några förslag på ställen som jag tycker du kan besöka är:VingaTistlarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 9 Juli , 2006 Som peter1904 sa.. Bara glida runt å njuta är inte helt fel. Men om ni skall vara här i två veckor, så varför inte ta en tur uppåt. Kör innomskärs i rännan upp mot Koster. Det fins hur mycket smultronställen som helst. Varför inte till Marstrand, Smögen, Hunnebo osv Hoppas ni får en helt underbar tur! /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 9 Juli , 2006 Håller med föregående talare, men undrar försiktigt om du har nån kontakt i Önnered Det kan vara ganska knepigt att ligga där annars.SeGlaUt/B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 9 Juli , 2006 Hej på dig (igen). IP. Lura inte den stackarn till Marstrand. Han måste vara värd ett bättre öde än detta tjim o tjo och det ständiga gungandet. Hittade Whiskeyn föresten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 9 Juli , 2006 Var där efter midsommar och pratade med en feske-Gunnar som lovade att jag fick ligga på hans plats om det inte skulle vara ledigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 9 Juli , 2006 Vilken ränna syftar du på?? är det innanför tjörn/orust & ut igen?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 9 Juli , 2006 *s* Hej farfar (högst ärade Orven) Det är ju mysigt på Marstrand å mycket fina segelbåtar att se på ;-) Kan ju vara bra för en sjöfarare att se andra sorts vågor *S* Jasså du hittade utspädningsmedlet till fernissan, då är ju nästa års lackning räddad Hur gick det när du var uppåt i skärgården. Höll utkik efter dig. Hare bäst M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 9 Juli , 2006 OM jag skulle segla så blir det utanför Tjörn å Orust. Det tar för lång tid att gå innanför dessa två öar. På utsidan ån har du några fina hamnar och på insdian Orust så finns det ett mysigt ställe som heter Henån, fast det breor på hur mycket tid du vill lägga ner på att besöka olika ställen. Mitt tips är.. segla utanför dessa öar å så in i rännan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 9 Juli , 2006 Jo men vilken ränna syftar du på?? söder om lysekil?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seashell 0 Postad 10 Juli , 2006 Jag gissar att han menar farleden/farlederna som går utanför Tjörn/Orust via Kyrkesund, Mollösund och sedan upp förbi Gullholmen. Göteborgsskärgård är säkert väldigt fin, men du, ett litet påpekande, den ligger inte i Bohuslän utan i Västergötland mestadels. Försäkra dig om att ta dig till Bohuslän - paradiset! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 10 Juli , 2006 Tack Seashell Fick hjärnstopp i går med alla namnen. *S* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simon111 0 Postad 10 Juli , 2006 Vad är det som är mysigt i Henån ? Nu förstår jag tyvärr ingenting, måste blandat ihop det emd något annat eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 10 Juli , 2006 Jojo du va la snål tror jag för jag låg i Fiskebäckskil i 2 dagar och sucktade efter den där goa som du skulle hälla i mig. Min soppa hittade jag bakom 9 vinterdäck och i orginalförpackning som bestod av lite tjockare gladpack och en röd rosett. Ska ta säckkärran och baxa ut den till båten en dag. Är föresten skylldig dig en dagbok och den ska komma. Ligger kvar i båten för jag körde hem hustrun som blev vrålförkyld. Drog sedan till Lappland i 2 dagar.(hjälpte en kompis med ett litet flyttlass). Du kan redan nu få en försmak av det värsta som jag såg, men som inte drabbade mig. Strax norr om Kråksundsgap möter jag en mindre armada av segelbåtar och i denna smeten kör en stolle med sin som han tror flygmaskin. Är ingen flygmaskin utan en djupt grävande plog som sickar och sackar mellan båtarn som faller åt olika håll. Detta var, eller är inte det värsta för där i denna ståfräsvariant, står det ett par blindstyren och hånglar. Nu vet jag att jag får påhopp av plogförarens gelikar, om att vad du har varit med om mycket och att vi inget har sett. Kul om några av dessa seglare som befann sig i orkanens öga, kunde komentera och bekräfta denna upplevelse här. Glömde att ta ett kort, för jag var så upptagen på utgången av det hela. Föresten så undrar man vad han hade att göra i denna trängsel, då han med lätthet kunde gå utanför som jag gjorde. Hade minst 500 meter fritt vatten på min ena sidan och segelbåtarna hade minst det dubbla på andra sidan. Åhåja Marstran...... huga mig. Åstol - Dyrön - Rörö eller vad som helst. Titta på segelbåtar... nänä dom ska man använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 10 Juli , 2006 *asg* Synd om farfar, sitta där på bryggan å sukta efter goa saker. Tänk om du var på Marstrand, där finns goa saker Men snälla du! Var gjorde den bakom alla vinterdäck, gömde du den för din son eller ville du bara ha en bra ursäkt för att sitta å filura bakom däcken *S* Även jag blev lite upptagen den veckan, min dotter komfimerade sig, kusin vitamin bjöd på några dagar frisk luft på landet å min son tålde inte detta utan blev sjuk. Så gick det med den planerade segelveckan *suck* Väntar med spänning inför en rolig loggboksläsning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 10 Juli , 2006 Inte f_n satt jag på bryggan inte. Fanns mycket att göra och då långpromenader tidigt på morgonen. Visste inte att det fanns så mycket och morgonpigga flugor där på höjden mot Grundsund. Whiskeyn bakom däcken och i en hörna. Förmodligen så hade jag satt däcken där som stötdämpare utifall han med hornen var lös. Min son dricker inget (nästan inget). Han var i Tyskland i fredags och handlade för pappa och en flaska till sig själv som han förmodligen ska ställa i sitt övriga gammla batteri. Där finns 30 årig whiskey som han fick när den var 12årig och då förstår du att han inte hinkar nämnvärt. Allvarligt talat, så är det så att den stackarn får utslag av sprit. I Marstrand finns inget gott nu för tiden. Förr hade bolaget öppet hela året och där var jag och handlade när jag var 18 och gränsen gick vid 21. Räckte att jag pratade om att föreståndaren hade en fin hund, så blev jag stamkund. När det gäller norrut så kom jag bara till Bohus Malmöns gammla fiskehamn för frugan fick värdens förkylning och hon låter fortfarande som en fyllos med whiskeyröst. (stackarn). Hon är lite på gång, så vi sticker nog ut lite i morgon kväll om inte annat för att dra några Gaisare till grillen. Vädret bestämmer. Ps. Hade mycket andra gosaker i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 10 Juli , 2006 Tisdag förmiddag Syd, 9-13 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 90% Tisdag eftermiddag Syd vridande till väst, 11-15 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99% Ser inte bra ut Orven. Tror att gaisarna å den där ölen får ligga hemma i kylen i morgon. Ja då får du ha spriten i fred i alla fall... Jasså du har dina förråd. Å det där med andra godissaker Är det hallonbåtar som ligger i kölsvinet på kylning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 10 Juli , 2006 Nä du kanske har rätt.. Smaken är som baken... å det är väl tur det För alla kan ju inte tycka att jag är snyggast Skulle bli himla jobbigt för er övriga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 11 Juli , 2006 Kan la ligga på rygg och lyssna på vinandet. Hallonbåtar ? Inget sånt slisk. Har ett rejält barskåp med hål för ett 10 tal puteljer och ett trettiotal glas. För att slippa frågan om hur mycket där står, så kan jag meddela 2 Whisk. 1 Vodka. 1 Aalborg. lite Wh. på botten av ett helrör samt ett par sura öl. Spelar egentligen ingen roll om det blåser för man kan som sagt ta en kojdag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 11 Juli , 2006 Jaha Det é till att vara systembolagsdiriktör när han é ute till sjöss. Å vem av er skall då vara Persson *S* Ja det kan vara mysigt att ligga still å bryggsegla. Funderar själv på att gå ner å lägga mig i båten några nätter. Dom håller på att bygga på en våning i det hus jag bor i. Kl 06.45 varje förbannade morgon startar dom med buller å brak. Detta har pågått sen jag började min semster (ve24) Känner att man börjar bli lite trött på att inte få sova ut, för trots allt så har man semster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 11 Juli , 2006 Du vet la att dom inte får börja med hysteriska reperationer före kl. 08.00 i hyreshus. Är det ditt eget hus, så får du skylla dig själv om du har anställt morgonpigga gubbar. Ska bli skitväder som du sa och jag drar nog ut i alla fall, om inte så blir det till morgonen. Får plocka fram något läsbart, eller fixa med lite annat. Ska dra om elen och det är nog svårt när tanten är med för det blir kablar lite varstanns och andra störande moment som små eder när det djävlas i vanlig ordning. Förexten så dra i dig ett, eller ett par helrör så sover du nog såpass, att du inte blir störd. Möjligen grannarna som tror att det är en motorsåg som går för jämnan med hackig gång Är det så här du bor ? Är det den störande och rytmiska dunkandet som stör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 11 Juli , 2006 Hyreshus å dom ligger efter Därför börjar dom tidigare *suck* Ja du skitväder är det rätta ordet. Det har pissat ner hela dagen, skulle tro att han har glömt kvar vattnet på i spridaren där uppe eller så é det han som har somnat med vällingflaskan. Men var hon inte sjuk..? Hon kan väl ligga hemma å smutta på fernissan *S* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 11 Juli , 2006 vi var ute i 6 dagar med sikte mot koster men vind och sjö tyckte annat, det blev kungshamn-hamburgsund grebbestad-fjällbacka-dannemark-hunnebo sen hem till rixö(brofjorden) då de första sasoöngen för damen blev det lagom med 3-5 timmars segling om dagen. det bär iväg på söndag igen och denna gång till grundsund-fjällbacka-sydkoster-grebbestad-väderöarna-- om väder och vind är förmånligt. mvh krawa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 11 Juli , 2006 Var sjuk ja. Börjar känna igen rösten på na. Är nog helt ok i morgon (onsdag). Åker till Dyrön och tankar om det inte ligger någon gast på tappen och snarkar och sen blir det nog Pater Noster och lite dörjande. På tal om tanka så undrar jag.... bodde du i Henån ? Va där i tisdags och skulle tanka (22 tiden) och det var stängt. Nuppade vid tappen tills vederbörande hade släpat sig dit. 10.20. I en broschyr som jag fick tag på så var det skönmålat om Henån och att tappen var öppen till kl. 24.00. Broschyren gäller tydligen inte för dom hade målat över på tappen och skrivit stänger kl. 18.00 och öppnade 10.00 nästföljande dag. Sedelautomaten funkade inte för där var det ett enda stort svart hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 11 Juli , 2006 Så hon börjar repa sig å går inte runt å kraxar mer. Låter som en kul ide, har en fd kollega som bor där på Dyrön (kan vara han). Känner att jag måste ut på en långsegling å hälsa på lite vänner på öarna. Å inte minst ut å fiska lite. Funderar på att köpa ett långrev å ha efter båten. Nä alltså jag bor i Mölndal. Har bott i Henån för 15 årsen, det är ju lite av en slapp liten by *S* Måste bara berätta en sak... Sitter här å småskrattar lite.. Jag och kollegan delar båten. När vi köpte den så var det med ett storsegel till en Maxi 68 med. Varför gubben hade det i båten vet jag inte, för det passar ändå inte. Men det har varit så mycket annat konstigt vi har hittat i båten så vi är inte förvånade. Men vi fick sålt till en kille i Sthlm. Min roderkollega är en liten lustekurre å tänker inte alltd så himla klart ibland. Vi kommer överns med killen att skicka seglet via posten å han tar ut det mot postförskott. Säger till min rederipartner att: Ta mitt kontonr och ange det på inbetaliningstallongen så slipper vi avgift att det är kopplat till post å bankgiro. När han väl skall skicka seglet å står på posten så får han hjärnsläpp och uppger han sitt eget i stället *s* Vilket innebär att, när killen i Sthlm kvitterar ut seglet å betalar in summan så finns det inget postgirokonto med det nummret. Men det märker inte posten? Han har bråkat med i två dagar nu och dom skall utreda detta vilket tar ca 1 månad *suck* I går rinde han postens service center å blir hänvisad till förtagsposten i sisjön. Han åker dit å dom förstår inget.. Killen som jobbar där säger till båtsambon, ja det är ju beklagligt att vi inte upptäckte detta, men vi måste ge dig en liten kompensation... Jaha säger hoppilandskollegan, ger han sin adress å idag fick han post från posten. I detta kuvert låg det gårdagens GP *asg* Snäll som han är så ringer han till chefen på posten i sisjön å tackar för GP samt påpekar att han läste den igår. È dom inte goa i den åldern *jisses* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 21 Juli , 2006 Jo du.... allt kan hända. Beställde transformatorer och lite annat som skulle till någon teater eller opera i Stockholm. Prylarna kom inte och jag letade och Dansken letade och efter tre veckor så får vi veta att prylarna ligger i Italien och bruden på speditionen vill ha betalt för frakt och tull och lite av varje (Innan EU). Hon tar indrivning på mig och jag ringer till ingen nytta. Indrivning nr.2 dimper ner och hon vill inte prata med mig så jag ringer upp den Skånska indrivaren för andra gången och klargör för honom, att om han inte lägger av tillsammans med bruden som har speditionsfirman så kommer jag att dra dom inför skranket och att bruden hade en timme på sig att ringa mig. Hon ringde och var påstridig om att jag skulle betala. Jag frågade henne om hon kunde svara på ett par frågor och då hon sa ja så frågade jag så här. Om du köper en bil i USA med leveransadress Göteborg och dom ställer av den på Gönland, betalar du för den och frakten samt införelseavgift och tull ?. Svaret blev NEJ, varvid jag sa att det är likadant med mina saker som ni har ställt i Italien och som var adresserade till Kungälv och Sverige. Hon fick allternativet att vara realistisk, eller betala en rättegångskostnad. Hon valde att lägga på luren och sedan var det tyst. Dansken förlorade 12000:- på den affären. (tyvärr). Han hade föresten ett dejligt frukostbord (ungefär som vårt julbord raaaap). Har du kollat min lilla dagbok förexten?. Bedde en liten en för det var inte så många stollar i farten. Men det som bedde bedde där. Ha det. 30 makrillar på 20 minuter. Årets behov. Spirrar det mesta och gjorda för helstekning. Dom ljög på väder och sjörapporten om dagens högsta temp i går som var någonstanns vid 29 grader. Att dom ljög var ganska tydligt för min digitala termometer visade strax över 40 grader (40,3) under doughouset kl 21.55 (I solen hihi). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 21 Juli , 2006 Skånsk indrivningsfirma sa du.. Hmm killen hette inte Möller va? ( fd H.A. kille?) ja du dom försöker i alla lägen. Är det inte staten så är det en skurk som försöker skinna en på pengar. Om man nu inte har ett ex. tex. *S* Men det där om makrill.. Skulle mer än gärna vilja fiska detta underbara lilla djur. Blir lite avis på dig, Måste ut å hitta dessa småfirrar. Troligtvis så hittar jag väl bara en doja eller något. Dagbok..? Vart, på din hemsida eller här? è för visso trött som en bäver nu OCH blond... Märkte att det var varmt *hugaliga* Men min son ville inte ut med båten, utan han skulle hem å spela data *skitkul* Men från och med på söndag så är jag barnfri. Fast då kräver väl damen att man skall vara i närheten, får hitta på en bra ursäkt att åka ut några dagar. Satt och räknade lite.. har endast 1 månad och 10 dagar kvar på min semester. Börjar få lite ångest att åter igen inträda i statens tjänst Undra om man kan begära att få ut sin kopledighet (140tim) och förlänga semestern ett tag till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 22 Juli , 2006 Tror jag la den under motor och med lovade en dagbok o.s.v. Är skittrött själv. Var ute med en kompis som inte har fungerande båtar. Skurna motorer och renoveringar av stora mått. Han fick 6 Gaisare och sken som en sol. Kl. är ett nu (på natten) nattinatt snarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 23 Juli , 2006 Orven har skickat ett mail till dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser