Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Olles

Sjöscout

Rekommendera Poster

Någon med erfarenheter från sjöscouterna. Kan en åttaåring börja på det och i såfall vad behöver man för utrustning till honom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Olle!

Vad som behövs är lite beroende på vilken kår om man börjar i. Många kårer har flytvästar att låna ut.  En 8åring behöver för kommande  ett liggunderlag, sovsäck, ryggsäck scoutskorta och något att äta på och med. Ingen dyr utrustning.

Man börjar med enklare övernattningar och inte så krävande frilufsliv. Det avanceras med stigande ålder.

Jag kan varmt rekomendera scouterna. Jag har bara varit med i Karlshamns scoutkår i 23år. först som barn sedan som ledare. Nu är jag bara passiv, men väntar på att min äldsta skall börja så man kan bli aktiv igen.

Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, antar att man behöver någon typ av regnställ också vad kan vara bra i den vägen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är helt rätt, regnställ och stövlar behövs. Regnställ, fungerar vilket som helst. Men tänk på att det kan gå sönder. DEt är inte alltid lätt att gå i skogen utan att få revór i kläderna. Ännu mindre lätt när man är bran och skall undersöka allt som finns. Stövlar skall vara med bra mönster (grovt) och gärna högt skaft. Alltså inte seglarstövlar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det sjöscout det handlade om, inte pinn & kott scout ;)

Men allvarligt talat: flytväst, sovsäck, ryggsäck, liggunderlag, matgrejer, skaffar man efterhand, ofta kan man låna av någon kompis i början. Scoutskjorta är inget måste för en 8-åring, men det beror lite på kår.

Scouting är en billig ungdomsaktivitet jämfört med många aandra.

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billig och mycket bra ungdomsverksamhet, vare sig det är sjö eller inte.

Det enklaste när det gäller utrustning är att ta kontakt med en scoutkår, så lär ni få veta allt.

Titta på http://www.bliscout.nu där kan du hitta lämplig scoutkår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...