Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
basegunnar

Bottenkänning Yamaha 100 Hkr 4-takt

Rekommendera Poster


Jag var och tittade på en Yamarin 5940 med en 100 Hkr 4-takts motor hos en handlare i Gtb.

 

Tidigare ägaren hade prickat en sten med motorn och ca 7 cm av spetsen längst ned var nu borta. Ingen skada på propeller eller på propeller axel. Tilt fungerar som den skall och ingen annan synlig skada.

Finns det något annat man bör beakta eller titta extra på när motorn fått känna på botten?

 

Detta ekipage har legat still på land i en säsong och motorn har bara gått 29 timmar totalt, första året. Vad bör jag tänka på innan motorn skall börja användas (om jag köper den).

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

 

Tänkte bara kolla hur det har gått? Ser ut som om du köpte båten? Är du nöjd för övrigt med modellen? Tycker det verkar vara en kanon båt och vill själv ha en båt som kombinerar enklare camping med fiske...

 

//Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj!

Har man slagit av styrfenan är det mera än bottenkänning tycker jag. Det innebär att det sitter en ny prop på plats. Förhoppningsvis är inte axeln skev.

 

Jag själv gick på rejält för ett par år sedan, det blev ett helt nytt växelhus med ny fena och allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har gått hur bra som helst. Ingen skada på båten förrutom att tidigare ägaren träffat en sten med motorn.

Jag är fantastiskt nöjd med båten och nu skall den i havet i nästa vecka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...