_DoGGi_ 0 Postad 7 Juli , 2006 Hejsan Ska köpa en trimfena och har kollat hos SeaSea och Claes Ohlsson, hos Sea är fenorna böjda uppåt om ni förstår vad jag menar medan i Claes är dom platta. Hos Sea finns det 2 olika modeller en upp till 50 hp motorer en från 50 hp min motor är på 50 hp vilken ska man ha någon som har erfarenhet(från 50hp är större). Eller ska man köpa hos Claes??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_DoGGi_ 0 Postad 8 Juli , 2006 Ingen med erfarenhet som kan svara ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 9 Juli , 2006 Jodå, det finns svar. Jag har använt Clas Ohlssons fena. Klicka på denna tråd :http://www.maringuiden.se/forum/;thread=104868 ...och ett tips i all välmening, använd sökfunktionen så får Du upp flea träffar på trimfena, eller Hydrofoil. Lycka till //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_DoGGi_ 0 Postad 11 Juli , 2006 Tack för svaret Calle, jorå jag har kollat i olika trådar men hittar inte svar på min fråga, kanske var den lite dåligt formulerad hmmm. Om jag lägger storleken åt sidan och bara frågar om vingarna mer uppåt eller rakare alltså horisontellare är bättre ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 11 Juli , 2006 min erfarenhet är att vingarna faktiskt inte gör någon som helst skillnad. jag har visserligen inte testat på så stor motor som 50 hk, men... lägg pengarna på riktiga trimplan istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 12 Juli , 2006 Jag har bara kört med Clas Ohlsson vinge och det har funkat på två båtar. Spontant känns det som att de borde vara plana i och med att vingen skall pressa vattnet neråt men när jag ser dem på SeaSea så undrar jag om det gör någon stor skillnad. Möjligtvis att den går bättre i högfart men det är en ren hypotes från min sida. Jag har tappat cirka 1,5-2 knop i topp fart men kommer å andra sidan upp i planingsläge mycket fortare så jag är nog framme lika snabbt för det om Du förstår hur jag menar. Vad har Du för motor och båt ?? //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 12 Juli , 2006 ps: Jag tror inte heller att trimfenan gör någon nytta på en kabinbåt där vikten är längre fram, men på en styrpulpet, där man sitter längst bak och med en överviktig förare så funkar det. ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_DoGGi_ 0 Postad 12 Juli , 2006 Hej Tack för svaren. Båten är en Örnvik 510ht med 50hk Mariner så den är ju inte så värst framtung. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 12 Juli , 2006 Nää, förvisso men det kanske blir dålig effekt procis som Tuben säger. Jag har monterat min på en styrpulpet, med nästan all belastning sista metern på båten så det märks en oerhörd skillnad. Men det skadar ju inte att prova, det Du riskerar är 4 st hål i motorn och drygt 300:- för att få något bättre. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_DoGGi_ 0 Postad 12 Juli , 2006 Tjena Nu sitter fenorna på plats. Planar väldigt tidigt, stor skillnad på styrning vid låg fart till det bättre men båten drar nu åt höger vid högre fart, tror det går att lösa genom lite finjustering av fenorna. Såg idag när jag meckade att motorn inte satt fast i något hål med sprinten så jag satte fast den i ett av hålen på mellanläge vet inte riktigt om det är rätt, har ju läst lite att den ska sitta närmast aktern eller vad säger ni ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 13 Juli , 2006 Om Du menar sprinten som justerar motorns vinkel mot båten så får Du prova dig fram. Kör, flytta, köra, flytta osv osv. Har Du powertrim sp skall den sitta i det hålet som är närmast båten. Kul att Du blev nöjd med fenorna. Vilken fena blev det, SeaSea eller Clas ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_DoGGi_ 0 Postad 13 Juli , 2006 Jaa jag får väl pröva jag börjar nog att fälla in den till den närmaste hålet mot aktern. Det blev den från Claes Ohlsson. Tack allihop för svaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
macke_85 0 Postad 17 Januari , 2007 jag har SeaSea på min 28 hk jag tycker fan det blev sämre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 17 Januari , 2007 Hejsan Min erfarenhet är att man inte ska ha någon trimfena alls. Enda tillfället det kan vara motiverat är om man har en båt som inte planar ut riktigt utan sitter lite även på marschvarv. Har man en båt som planar bra när den väl är uppe kan man få tendenser till överplaning och rätt otäcka egenskaper vid kurvtagning och lite grövre sjö. Dessutom sliter trimfenan rätt hårt på motorupphängningen - den är inte konstruerad för lyftande krafter. Hur beter sig din båt och vilket är skälet till att du vill ha en trimfena? Mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 17 Januari , 2007 Hej!Min erfarenhet, efter 2 säsonger med trimfena från Claes Olsson, är precis motsatta de som du har per_d ! 1. Innan jag satte på trimfenorna planade båten ut perfekt, men innan dess hade den en väldigt markant planingströskel. Denna tröskel är nu totalt borta, och ingen hastighet är fel hastighet 2. Högfartsegenskaperna är perfekta, ingen skillnad mot tidigare förutom att jag tappat knappt 1 knop i toppfarten. 3. Att trimfenan sliter hårt på motorinfästningen pga höga lyftkrafter är en myt! Den som hållt i dessa trimfenor inser varför. Dom är elastiska och så pass spröda att dom skulle knäckas innan dessa påstådda höga lyftkrafter hinner uppstå! Det är viktigt att man monterar dom så att dom är neutrala mot styrningen i alla farter. Motorns lutning är också viktig för att inte tappa toppfart! Motor med PowerTrim är en klar fördel! Trots detta kollar jag just nu på sk Smart Tabs, eftersom dom även ska avhjälpa problemet med att båten lutar vid felaktig placering av passagerar eller stark sidvind! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 17 Januari , 2007 Instämmer till 100%! har precis samma erfarenhet av dessa, jag har haft mina i fem år och är oxå i samma funderingar över smarttabs då hydrauliken till trimplanen numera saknas i min båt eftersom ngn klåfingrig ansåg sig vara i bättre behov av den. Vad har du hört om dessa smarttabs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 18 Januari , 2007 Det är ju bra att det funkar! En slutsats man kan dra är antagligen att det inte finns några enkla svar. Bottenform, motorstyrka osv spelar stor roll Min båt (som planade ut bra men hade bedrövlig planingströskel) betedde sig inte bra, och det blev ett markant vibrationsljud från motorupphängningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 18 Januari , 2007 om du fick ett vibrationsljud tyder väl det på att ngt kanske inte var åtsatt som det borde vara? Själv fick jag ned planingströskeln 3 knop, slingrande gång i låg fart upphörde helt, sen upplever jag det som att vid tvär gir i lite högre fart svarar båten lite bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 18 Januari , 2007 Provade sånna från seasea på min ryds 435 då den slog okontollerat i fören när den planat en stund...blev inte ett dugg bättre.När polarn satt i fören så gick den kanon fint men sen tog jag två steg fram i båten för å greppa fiskelådan då vill båten dyka. Köpte fast trimplan i stället. funkar perfekt. Bara min korta erfarenhet av dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 18 Januari , 2007 jag tror inte man kan få den effekten som du ville ha ut av dom, låter egendomligt att båten ville dyka som du beskriver...för stor motor i förhållande till båt eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 18 Januari , 2007 Det där med dykningen är rätt naturligt. För mycket lyft i häcken gör ju att båten överplanar, vilket också kan föra med sig otäcka egenskaper vid kurvtagning och i grövre sjö, särskilt akterifrån. Innan ni bestämmer er för att ha fenor är mitt tips att testa i lite grov sjö och med olika belastning innan ni är ute med svärmor och barn och det blåser upp... Vibrationerna (mest ljud) tolkade jag att de kom sig av lyftet. Tryckte man på motorn försvann det. Men som sagt: Mycket är tycke och smak. Vore allt objektivt skulle det bara finnas ett bilmärke, en tandkräm e t c. Själv är jag av den åsikten att man ska ha så lite extra/kompenserande lösningar som möjigt. Visst kan man få en snipa att plana med fenor och stark motor, men det blir ingen bra planande båt för det. (Säger han som just insett fördelen med power trim ) Min erfarenhet (byggd på otaliga egna misstag) är att man många gånger försöker få en båt-/motorkombination att fungera på ett sätt grejerna inte är avsedda för, och då slutar det ofta med någon form av mer eller mindre lyckad halvmesyr... Hur som helst: Lycka till på sjön, med eller utan fenor, trimplan, speedrails, oktanboosters, undergörande bottenfärger och allt vad det nu heter! OBS DOCK!!! Det är ju kul att experimentera - annars hade jag ju inte själv testat fenorna. På två båtar t o m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 18 Januari , 2007 som sagt, fenorna funkar ypperligt! Även i grov sjö...jag vet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 18 Januari , 2007 han har redan köpt fenor, så nu diskuterar vi dom positiva egenskaperna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 18 Januari , 2007 Snart är det vår, så inga negativa inlägg nu tack Steve! Det är en här på forumet som hade toppenomdöme på SmartTabs! Kan inte du köpa dom först och vara testpilot Självklart återkommer jag med konsumentrapport till försommaren om jag slår till i vår! ... om nu inte båten redan är sjösatt ... vattnet i Vänern har stigit ruggigt mycket den här vintern, högsta nivåerna sedan den STORA översvämmningen vintern 2000-2001! Håller ständig koll på den här sidan, http://www3.karlstad.se/vatten/ ! Går den över 44.95 så är det akututflykt till sommarstället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 18 Januari , 2007 ajaj du....då får du sätta en snurra på stugan snart alltså....funderar fortfarande på dessa smarttabs men har inte bestämt mig ännu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 18 Januari , 2007 Trimfena?? Jag har inte ens simhud mellan tårna... men det går bra i alla fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 2 Juli , 2007 Hej seaflower, har du provat nu dina trimfenor? Köpte du hos Claes Ohlson? Hur gick det? En nyfiken Grönling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser