cook 0 Postad 7 Juli , 2006 Hej Hallå, Jag har en fråga angående generatorbyte. Jag har bytt gen. på båten och har nu svårt att få svänghjulet och remmskivan på gen, att linjera med varandra. Problemet är att det ser rakt ut men det sliter remm hon går varm och går tillslut av ps, rätt remmhjul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 7 Juli , 2006 Hjalper om du berattar vad du har for motor/generator, men generellt sa kan man saga foljande: 1. Du har kopt en generator som inte passar din motor. 2. Du kan ibland justera remskivan pa generatorn med shims (tunna brickor) som flyttar remskivan langre ut fran generatorn. Om den skall flyttas at andra hallet, well det ar varre... 3. Har du en bensinmotor, se till att du kopt en generator som ar klassad som en maringenerator, dvs en som har testats for gnistbildning (det behovs inte mycket gnista for att tanda lite bensinangor inne i ett daligt ventilerat motorrum). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cook 0 Postad 7 Juli , 2006 Tack för svaret jag skall vara lite tydligare, Motorn är en penta md3b generatorn plåckade jag från en volvo 340. Och jag har gjort om fästena både på motor och gen. Laddning och allt funkar och jag schimsar med brickor på gen fäste men det räcker ju med att det felar en tiondel så ligger den ju emot remmskiva eller svänghjul. Så problemet är hur man skall få dom båda hjulen att linjera med varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Juli , 2006 Lyft på huven på en gammal golf där skelar det ofta över en cm vet ej varför någon tysk hittade på detta men troligen för att förhindra remskrik. Så någon mm hit och dit är inget större problem däremot så får ej remen bottna på remskivan vissa generatorer går halvorna att schimsa ihop typ gamla vw mm. Se till att remen ej har slitit på centrumet i remskivan, ej byte till annan remprofil som passar båda remhjulen, kolla även så inte remmen vibrerar vid drift. Vissa generatorer har bara en rotationsriktning, vissa har rent otroligt högt motstånd vid mageteseringen dvs laddningen, delco mfl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser