Urban56 0 Postad 7 Juli , 2006 Hej! Jag har en Crescent 465 med en 30 hk Evinrude. Den är ju onödigt stor för trolling och dessutom vill jag köra mer miljövänligt när jag tuffa runt. Tänkte skaffa en liten fyrtaktare. Eventuellt en 2,5 hk. Räcker den i storlek till trolling eller blir den för liten? /Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
opto 0 Postad 19 Juli , 2006 Hej Urban Jag köpte nyss en billig extramotor till min ryds camping. Det blev en 4 hk mercury. Det jag tycker att du bör tänka på är om motorn skall ha växel (fram, back) samt eventuellt kunna ladda batteriet (generator). En till sak att ta i beaktning är möjlighet till extern tank. Jag tror 2,5 hk blir förlitet, men vad är lite läropeng. Mvh Kenth P www.lulealv.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 19 Juli , 2006 Hej, Skulle nog gå upp nån hk. Mercury 3,5 hk 4-takt väger 17 kg. Det är bara 3 kg mer än t ex Suzukis nya DF 2.5 4-takt som kom detta år. Yamahas F2,5 väger 17 kg. Yamaha F4 4-takt väger 22 men då börjar det bli lite tungt dels att bära dels för din akterspegel där den skall hänga. Vad prisskillnaden blir om du väljer nån hk till vet jag inte riktigt men Yamaha F2,5 har listpris på ca 8 tkr, F4 på ca 10 tkr, Mercury 3,5 ca 9350 kr. Så länge det inte blåser nåt att tala om så funkar nog en mindre motor men du kanske vil ha lite marginaler så du kan tuffa hem även i lite blåst om huvudmotorn skulle kasta in handduken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 20 Juli , 2006 Instämmer med (båda föregående) talare: Gå upp någon hästkraft. 3,5 - 4 borde vara vettigt för din båtstorlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 20 Juli , 2006 Kan inte heller annat än instämma! Körde 2 hk på min ryds tumlare innan men har nu bytt till 4 hk. Framför allt en fördel när det blåser mot... MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser