Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Rickidick

Tändningsproblem yamaha 55hk

Rekommendera Poster

Hej alla motor mekare!

 

Jag och min polare har en 2 cylindrig yamaha 55ae 663L årsmoodell 1976. för någon vecka sedan så gick motorn som ett stucket troll på alla varvtal men heltplötsligt gick det inte att ge full gas utan man fick öka på gasen succesivt för att få den att gå på högt varv. Men i går så justerade vi sträckan som tändplattan kunde röra sig under svänghjulet och då gick motorn helt rent men ger kanske bara 45 hästar istället för 55 någon som känner till ett sådant problem???????? ÄR MYCKET TACKSAM FÖR ALLA SVAR!!!!

 

/RIKARD

post-20351-1394234712,1432_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kontrollera tändläget.

 

Minns inte exakta värde, men detta är ungefär de som gällerför 55AE

 

Tomgång 0 - 3 grader EÖD

Pickup (Då kammen börjar påverka rullen på gaslänkaget) 5 - 8 grader FÖD

Max förställning 26 grader FÖD

Max förställning inträffar innan gasspjällen är helt öppna men kan lika väl kollas med gasen i botten.

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kolla om tändningen är på max. Dom där motorernerna vill ha kallare stift och mer olja än vad tillverkaren säger. Kolla kamvinkeln och var inte rädd att polera både insug utblås för max effekt. hälsn. Thomas,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har löst problemet genom att ställa in tändningen under svänghjulet men tack ändå!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rikard,

 

Har samma problem som du beskriver. Bra om du eller nån annan kunde beskriva exakt hur man endrar tändningen?

 

Läste nånstans att man borde använda varmare tändstifter.. Vill typ B7HS (NGK) fungera? mina B8HS är alltid fuktiga och brinner inte rent/torra  ..

 

Mycket tacksam för svar och hjälp.

 

:) Ola Vikland - Norge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...