Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Gäst Nissed

Provstart AQ130

Rekommendera Poster

Gäst Nissed

Hej, är äntligen klar med motorbytet, har fyllt olja, kollat efter läckage ect, vad bör jag göra mer/tänka på än att ansluta vatteslangen och be till dom mäktiga motorgudarna innan jag provstartar??2.gif\

 

//Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smorj impellern med glycerine sa den snurrar latt och utan att BRANNA innan du fatt vatten dit.

 

Ha brandslackare latt tillganglig (om du har en oupptacktbranslelacka).

 

Dubbelkolla ALLT en gang, och gor det igen. Olje nivaer, kablage, polaritet.

 

Ha ett six-pack staende om du far problem - samt om allt har gatt bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Smorj impellern med glycerine sa den snurrar latt och utan att BRANNA innan du fatt vatten dit.

 

Check, nybytt och insmord!

 

Ha brandslackare latt tillganglig (om du har en oupptacktbranslelacka).

 

Check, 2 st 2 kg´ s pulver.

 

Dubbelkolla ALLT en gang, och gor det igen. Olje nivaer, kablage, polaritet.

 

Check!

 

Ha ett six-pack staende om du far problem - samt om allt har gatt bra!

 

Doublecheck!, Ett i kylen och ett lätt tillgängligt, delat och strategiskt utplacerad!! smiley-laughing.gif\

 

//Nisse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Aaaaaaaaargg, startade som den skulle och jag lät den gå någon minut, tar upp oljestickan och ser att oljan har en grådaskig färg.......VATTEN!!5.gif\

Nu får jag bara hoppas att det endast är lite vatten som eventuellt kom in i motorn när jag tvättade av den innan alla grejjor monterades ihop igen.

 

Vete tusan vad jag gör annars.3.gif\

 

//Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley-cry.gif\/jag lider och våndas med dig men hoppas ändå att allt löser sig till det bästa./Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Toppackningen läcker lätt från kylkanalerna vid stötsångssidan.

 

Jag brukar ta på lite packningsmassa på den sidan.

 

Av med toppen och dit med ny packning igen med lite massa runt vattenkanalerna. ny packning kostar vä bara 80 spänn till b20...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Hej igen, ska prova med att byta olja och filter, nivån verkar inte öka så kanske kanske kanske så är det befintligt vatten kvar sen tvätten när jag missade att täta alla hål.....smiley-innocent.gif\

 

Annars så är det väl bara att bita i det sura äpplet och prova med topplockspackningen, kollade på stiften och alla utom 3:ans var ljust gråa, 3:an var lite oljigt och svart.

 

//Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är även vanligt att vatten läcker in från impellerpumpen vid dålig axel. Läcker igenom båda packboxarna då; Kontrollera om det är vått (droppar) från hålet bakom impellerpumpen (skvaller hål för första packboxen), annars kan det vara oljekylaren om du haft isär den... förutom toppen som redan är nämt.
 Mvh Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Provstartad och gått i ca 20-25 minuter, oljan är fortfarande lite gräddig men troligtvis så fick jag inte ur all olja igår. Motorn går bra och mängden olja/vatten ökar inte på oljestickan så förhoppningsvis så kommer det inte in något vatten någonstans, ser inga läckor heller (olja/vatten). Har bytt olja igen och hällt på ny, så vad tror ni skall jag sjösätta och chansa (kommer naturligtvis att kolla ofta och noga), eller är det bara och börja riva?

Ställde tändningen på 20 grader före men blir osäker och funderar på om det verkligen blev rätt.

Vad tror ni experter?

 

//Nisse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Inga ideér, goda råd???13.gif\

 

//Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle sjösätta och varmköra motorn och se om vattnet dunstar (då återfår oljan sin färg) OBS vid brygga så att inget tokigt händer.

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

du kan vara säker på att vatten inte kommer att dunsta ut ur oljan, är det grädde så är det bara att välja köra vidare och riskera att åka på lagerbyte. Har du oljekyl med vatten så skulle jag nog kollat detta först. Kollade du att toppen var plan innan du drog ihop motorn eller drog du ihop skrot? se övriga trådar på forumet med skeva toppar, varma b20 mm samma gäller tändningen mängder har skrivits om detta, gör ett sök. 20 grader tomgång är helt fel,  20 grader 1200-1500 blir mer rätt beroende på kam, soppa mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nikitalord hnn fore, men jag upprepar lite av det som sagts.

Har du vatten i oljan sa skulle jag kolla tatningarna vid oljekylaren. Det ar inte svart att fa det lite fel vid hopsattning (eller, du kanske inte bytt o-ringarna alls).

 

Byt olja. Har du fatt vatten i motorn sa skulle jag gora minst tva oljebyten efterat med farsk olja.

 

Tandinstallningen (enligt Seloc) skall vara som foljer:

 

AQ130 A/B/C: 12 degrees BTDC, 27-29 degrees @ 2000 rpm

AQ130 D    :  8 degrees BTDC, 25-27 degrees @ 3000 rpm

 

Hoppas denna teori aven stammer med de praktiska erfarenheter som AQ130 agare har.

 

Sen, minns nu inte exakt hur AQ130s vattenpump sitter, men finns det en mojlighet att med for hogt tryck i tradsgardsslangen att pressa vatten forbi packboxarna i pumpen och in i vevhuset, eller sitter den precis som pa B23 motornerna externt och ev vatten pressas bara ut, men inte in i motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Hej igen, lite bakgrundsfakta, motorn som jag har satt i plockades ur en båt förra året pgr av att den ersattes med en AQ140?(B23). Enligt ägaren så gick den bra och var bara att stoppa i....Mao så har jag inte rört motorn eller oljekylen, däremot så har jag plockat på limpa, knä, generator startmotor, fördelare, grenrör och förgasare samt kylslangarna/rören och bytt impeller.

När jag bytte impellern så fick jag ur hela axeln men fick tillbaka den i rätt läge.

Det är allt jag har gjort förutom att  jag spolade ur kylkanalerna när jag tvättade av motorn innan ihopmontering.

Ska ikväll koppla förbi oljekylaren med en slang från pumpen upp till limpan samt ta komp prov, sen utifrån det så får jag gå vidare.

 

Funderar på att riva isär motorn som satt i båten när jag köpte den eftersom den är nyrenoverad och se vad som har hänt där (jepp, det är vatten i oljan på den med.....5.gif\) Men den motorn är iallafall ok förövrigt.

 

Mvh Nisse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Tog komptest på lunchen 11,8-12 kg i alla cylindrar, då borde väl toppen vara ok iallafall.11.gif\

Plockar bort oljekylaren och drar en slang direkt till limpan i em. få se om det hjälper.

 

//Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Yiipeeeey!!!!

 

Det var oljekylaren, plockade bort den och inte en tillstymelse till vatten i oljan!!!21.gif\ 

Iläggning och premiärtur på lördag!!!

Tack för alla tips och uppmuntrande ord!!!!!

 

//Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen!

 

Oljekylaren kan sa latt lacka lite forbi dessa o-ringar.

Tack for feedback och lycka till pa premiaren!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Premiären gick bra, enda kruxet var att motorn trycker ut lite olja genom bakre vevaxeltätningen och vidare därifrån ut genom luftnippeln i kåpan samt att drevet inte låser i nedre läget så att när jag lägger i backen så reser sig drevet, ska kolla i instruktionsboken vad det kan vara!!

 

//Nisse

post-17340-1394234718,1958_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore jätte trevligt om du ville lägga ut lite fler bilder på premiären om du har några smiley-wink.gif\ /Poa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...